NN breidt ‘transportsamenwerking’ met ABW Verzekeringen verder uit

copyright Pixabay

Nadat drie jaar geleden ABW de eigen wagenparkvolmacht al voor een groot deel onderbracht bij verzekeraar NN, neemt Nationale-Nederlanden nu ook een belang in ABW.

Dat maken beide partijen vandaag bekend. ABW Verzekeringen (ABW staat voor Assurantiebemiddeling Wegtransport) richt zich volledig op de logistieke sector en bij de verzekeringen van wagenparken in het bijzonder op transportbedrijven. Directeur en eigenaar Martin Sterrenburg verkoopt nu een minderheidsbelang aan Nationale-Nederlanden.

Een van de doelen van de intensievere samenwerking voor NN is om te komen tot een lagere schadelast bij het zogeheten ‘vlootbeheer’. De verzekeraar heeft naar eigen zeggen op dit moment veel relatief kleinere wagenparken in portefeuille. Eerder was al duidelijk dat NN in deze branche, die geplaagd wordt door veel claims, betere resultaten wil boeken; tijdens een bijeenkomst voor beleggers in 2017 kondigde de verzekeraar al aan dat het de wagenparkportefeuille wilde ‘rationaliseren’. Met behulp van data-analyse en preventie moet de schade die chauffeurs veroorzaken, omlaag worden gebracht. Dat zou deze verzekeringsactiviteit rendabeler moeten maken, wat niet onbelangrijk is gezien de ambitie die NN heeft om in dit segment een toonaangevende speler te worden.

Behalve het minderheidsbelang dat NN neemt in ABW, gaan de twee partijen ook samen producten ontwikkelen en distribueren voor de transportbranche. Daarnaast zullen de serviceproviding activiteiten van ABW voor financieel adviseurs worden uitgebreid, aldus een woordvoerder van NN. Dat laatste is interessant gezien het feit dat ABW zich momenteel als zodanig nog niet zo naar buiten toe profileert. Bovendien werkt ABW (Volmacht) op dit moment samen met maar een paar bemiddelaars, meest uit de regio Zuidwest Nederland (ABW is gevestigd in Dordrecht). Het volmachtbedrijf van ABW werkt vooral voor het ‘eigen’ bemiddelingsbedrijf. Niet duidelijk is of dit uiteindelijk zal uitmonden in een samenwerking in de geest van het partnerschap dat NN met serviceprovider Voogd & Voogd heeft vormgegeven.