Europees continent komt met premiestijging van 14% in Q4 nog goed weg

Gepensioneerden willen compensatie bij invoering nieuw pensioenstelsel
© Pixabay

De gemiddelde premiestijging voor de zakelijke verzekeringsmarkt bedroeg op het Europese vasteland zo’n veertien procent in het afgelopen kwartaal. Veel minder dan de VS en het VK.

Dat blijkt uit de laatste editie van de Global Insurance Market Index van verzekeringsmakelaar Marsh. Gegeven de omstandigheden is dat enigszins een meevaller. Niet alleen is het minder harde stijging dan het tweede en het derde kwartaal (beiden 15%), ook is het (veel) lager dan de premietoename in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In de VS stegen de schadepremies gemiddeld met 17% in het vierde kwartaal, overigens ook minder dan de eerdere kwartalen. In het VK was de toename zelfs 44%, ruim boven de eerste drie kwartalen van 2020 (respectievelijk 21, 31 en 34%).

Op de Europese markt vlakten de premiestijgingen voor zaakschade en bestuurdersaansprakelijkheid in het vierde kwartaal af. Bij zaakschade was de gemiddelde premiestijging 19%, lager dan de 20 en 21% in de voorgaande kwartalen, maar uiteraard wel flink hoger dan het vierde kwartaal van 2019. Voor veel multinationals viel de stijging daarentegen hoger uit volgens Marsh. Daarnaast was er sprake van hogere eigen risico’s en lagere limieten bij zaakschade. Verder moesten veel grote(re) bedrijven regelmatig uitwijken naar de markt in Londen, omdat op het Europees vasteland onvoldoende verzekeringscapaciteit aanwezig is. Tot slot signaleert Marsh dat verzekeraars streven naar meer uitsluitingen op het vlak van pandemie- en cyberrisico’s.

De gemiddelde premietoename voor bestuurdersaansprakelijkheid was 22%, maar voor bedrijven in zwaar getroffen sectoren en met exposure in de VS was een stijging van 30 tot 40% niet ongebruikelijk. Deze stijging valt overigens in het niet bij het VK waar de premies met maar liefst 90% toenamen.