Knab komt in Oostenrijkse handen

© Leonhard_Niederwimmer, Pixabay

Internetbank Knab krijgt een nieuwe eigenaar. Verzekeraar A.S.R. gaat de bank verkopen aan de Oostenrijkse BAWAG Group. De transactie zal A.S.R. 510 miljoen euro opleveren.

Aanvullend op deze transactie hebben partijen een overeenkomst gesloten om op enig moment na de closing het beheer van hypotheken op de balans van Knab uit te kunnen voeren, voor een aanvullende vergoeding van € 80 miljoen aan A.S.R.

Strategische evaluatie

A.S.R. kreeg Knab erbij met de overname van de Nederlandse tak van Aegon. De verzekeraar had juist enkele jaren eerder de eigen bankactiviteiten overgedaan aan Achmea. Knab zou ook niet winstgevend genoeg zijn en de verzekeraar moest er veel hogere buffers voor gaan aanhouden vanwege de bankvergunning. Vandaar dat het al snel gonsde van overnamegeruchten.

A.S.R. meldt nu, “na een uitvoerige strategische evaluatie van Knabs activiteiten, in combinatie met een beoordeling van het voorstel van BAWAG”, dat de toekomst van Knab en de dienstverlening aan haar klanten beter gediend zijn door onderdeel te zijn van BAWAG. Daarmee krijgt Knab voor het eerst een bank als eigenaar.

CEO Jos Baeten: “BAWAG is een sterke Europese bankengroep, met een robuuste kapitaalpositie en uitgebreide bancaire expertise. Samen met BAWAG kan Knab haar positie in de Nederlandse markt verder versterken; daarnaast biedt deze transactie kansen voor haar medewerkers.”

Verwacht wordt dat de ontvlechting soepel zal verlopen, omdat de bankactiviteiten van Knab redelijk onafhankelijk van de verzekeringsactiviteiten van A.S.R. worden beheerd. De transactie heeft een positief effect op de Solvency II-ratio van A.S.R. van ongeveer 13%-punt.

Buitenbeentje

Knab, opgericht als eerste internetbank in 2012, profileerde zich altijd als buitenbeentje onder de banken, die destijds onder vuur lagen vanwege de kredietcrisis. De bank groeide naar bijna 400.000 klanten, waaronder ruim 270.000 ondernemers. Over de eerste helft van 2023 rapporteerde Knab een netto resultaat van € 64,5 miljoen.

BAWAG Group

BAWAG Group AG is een beursgenoteerde holding met het hoofdkantoor in Wenen, Oostenrijk. De bank, opgericht in 1922, richtte zich in eerste instantie op arbeiders. In de nazi-periode sloot de bank noodgedwongen de deuren, om in 1947 opnieuw te worden opgericht.

BAWAG Group AG bedient nu 2,1 miljoen klanten uit de retail-, kleinzakelijke, zakelijke, vastgoed- en publieke sector in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland, West-Europa en de Verenigde Staten. De Groep is actief onder verschillende merknamen en via verschillende kanalen. Ze biedt producten en diensten aan op het gebied van sparen, betalen, lenen, leasen, beleggen, building society, factoring en verzekeringen.

Afronding tweede helft 2024

De overname is nog afhankelijk van goedkeuring door de relevante toezichthouders en advies van de Centrale Ondernemingsraad van A.S.R. De afronding van de transactie wordt verwacht in de tweede helft van 2024. Voor klanten verandert er niets. Knab blijft een Nederlandse bank met een Nederlandse bankvergunning.

Merk verder uitbouwen

Nadine Klokke, CEO Knab: “Deze verandering in aandeelhouderschap biedt ons een geweldige kans om ons merk verder uit te bouwen als de nummer één bank voor zzp’ers en ondernemers. BAWAG Group zal onze ambities om sneller te groeien versterken en ons helpen om onze klanten nog beter van dienst te zijn.”

Anas Abuzaakouk, CEO BAWAG Group: “We kijken ernaar uit om het sterke Knab-merk verder uit te bouwen en het aanbod van betaalrekeningen, hypotheken en spaarrekeningen uit te breiden voor de grote en diverse klantengroep.”

Bron: Knab, A.S.R., BAWAG Group