Kopers melden zich voor Knab

Verzekeraar A.S.R. bevestigt dat er “niet bindende” biedingen zijn binnengekomen voor Knab. Het Financieele Dagblad meldde dit weekend dat er vergevorderde plannen zijn voor verkoop van de bank voor zzp’ers en kleine bedrijven.

A.S.R. kreeg de bank in de schoot geworpen bij de overname van de Nederlandse tak van Aegon. Hoewel de bank de afgelopen jaren flink groeide, zou hij voor de verzekeraar onvoldoende rendabel zijn. De bank is niet winstgevend genoeg is en de verzekeraar moet er veel hogere buffers voor aanhouden vanwege de bankvergunning.

‘Strategische opties’

“Onderdeel van de strategie van A.S.R. is om regelmatig de strategische opties te onderzoeken voor verschillende onderdelen van het bedrijf, waaronder Knab. Dit is in overeenstemming met de doelstelling van A.S.R. om lange termijn waarde te creëren voor alle stakeholders”, aldus A.S.R. De verzekeraar benadrukt dat de beoordeling van de strategische opties voor Knab nog gaande is en dat de uitkomst nog onzeker is.

Knab werd in 2021 opgericht door René Frijters vlak na de bankencrisis in 2010, waardoor het vertrouwen van consumenten in de financiële wereld sterk afnam. Bedoeling was een bank op te zetten die “het anders zou doen”. De bank groeit de laatste jaren flink. In 2022 nam het totaal aantal betalende klanten toe met 15% tot 346.000. Het grootste deel van die groei komt door de focus op de zzp-markt. Het aantal zakelijke rekeninghouders steeg met 18% naar 238.000. De klanttevredenheid bij Knab is hoog.

Bron: A.S.R., FD