ING komt ook met compensatie te veel betaalde rente

ING gaat ook compenseren voor te veel betaalde rente

In navolging van ABN AMRO en Rabobank gaat nu ook ING klanten compenseren voor te veel betaalde rente voor doorlopende consumptieve kredieten met variabele rente. ING volgt hiermee de uitspraken van het Kifid over de berekening van de rente voor doorlopende kredieten bij andere banken. De rente week hier teveel af van de gemiddelde marktrente. Het gaat bij ING om het Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan. De inschatting van de bank is dat het ongeveer 10% van de contracten betreft.

ING heeft nog geen regeling getroffen om de consumenten te compenseren. De bank gaat hierover in overleg met de Consumentenbond. Wel verwacht de bank klanten bij wie het verschil minimaal 50 euro is, een compensatie te geven. Hiervoor treft de bank een voorziening van 180 miljoen euro. ING zal in december 2021 met meer informatie komen over de vervolgstappen. Klanten hoeven hierover zelf geen contact op te nemen met de bank. De verwachting is dat uiterlijk eind 2022 alle klanten die het betreft, een vergoeding hebben ontvangen.

Bron: ING