ABN AMRO compenseert te veel betaalde rente consumptieve kredieten

ABN AMRO boekt hoogste winst in jaren

Na de Rabobank vorige maand komt nu ook ABN AMRO met een compensatieregeling voor te veel betaalde rente op consumptieve kredieten. Dat maakt de bank bekend in een persbericht. Er is overeenstemming bereikt met de Consumentenbond over een regeling waarmee aan alle betrokken klanten een oplossing wordt aangeboden.

Uitspraak Kifid
Volgens een uitspraak van het Kifd volgden diverse banken bij de berekening van de variabele rente onvoldoende de marktrente. ABN AMRO heeft inmiddels onderzocht welke klanten hierdoor getroffen zijn. De oplossing voor de betrokken klanten is tot stand gekomen in samenwerking met de Consumentenbond. Hierbij was de uitspraak van het Kifid leidend.

Betrokken klanten
David Minderhoud, bij ABN AMRO verantwoordelijk voor consumptief krediet: “De klant had op bepaalde momenten mogen verwachten dat de variabele rente op zijn doorlopend consumptief krediet meebewoog met de marktrente. Daar waar dit onvoldoende is gebeurd, zetten we dat recht. De compensatieregeling gaat over de periode vanaf 1 januari 2008 en geldt voor diverse doorlopende consumptieve kredieten van ABN AMRO, ALFAM en ICS. Op basis van de regeling, die we met de Consumentenbond hebben ontwikkeld, gaan we de rente opnieuw berekenen en klanten compenseren. We starten deze week. De eerste klanten kunnen voor het einde van dit jaar compensatie verwachten.”

De Consumentenbond geeft aan dat de bond blij is dat ABN AMRO zijn verantwoordelijkheid neemt.

Compensatie
Niet alle klanten komen in aanmerking voor compensatie. Het betreft ongeveer 15% van de klanten met een doorlopend consumptief krediet dat onder de regeling valt. ABN AMRO verwacht dat de compensatieregeling 250 miljoen euro gaat kosten. Het grootste deel van de betrokken klanten zal een bedrag tussen 50 euro en 1.750 euro krijgen. Klanten krijgen bovenop het verschil tussen de werkelijk betaalde rente en de opnieuw berekende te betalen rente een opslag van 5%. ABN AMRO doet dit om er zeker van te zijn dat alle klanten een goede en ruimhartige regeling krijgen.

Afhandeling
ABN AMRO gaat de eerste klanten al voor het einde van het jaar compenseren. Naar verwachting zullen alle betreffende klanten voor het einde van 2022 de compensatie ontvangen. Klanten die in aanmerking komen voor de regeling en nog steeds klant zijn bij de bank, worden door ABN AMRO zelf benaderd. Mensen die in aanmerking denken te komen voor compensatie maar geen klant meer zijn, moet zich zelf melden via de website van ABN AMRO.