Goed betalingsgedrag kan ondernemer aan hypotheek helpen

© Raten-Kauf, Pixabay

Wanneer een ondernemer kan aantonen dat hij drie jaar lang keurig de huur heeft betaald en als die huur ongeveer gelijk is aan de verwachte hypotheeklasten, ziet Benkey, Fintech-platform en bemiddelaar in de financiering van zakelijk vastgoed, mogelijkheden tot het verstrekken van een hypotheek.

Normaal gesproken wordt iemands kredietwaardigheid louter gebaseerd op het eigen vermogen of de winst in de jaarrekening, maar Benkey kijkt vanaf nu dus ook naar de betalingsgeschiedenis van de aspirant-kredietnemer. Dit moet voor met name mkb’ers uitkomst bieden.

Het aantal succesvolle financieringsaanvragen vanuit het mkb nam af in 2021, blijkt uit de financieringsmonitor van het CBS; 23 procent van de kredietaanvragen in het mkb is door banken of andere financiers afgewezen. Bij de financiering van een bedrijfspand liggen de cijfers iets gunstiger omdat het bedrijfspand vaak als onderpand dient. Een kredietaanvraag kan worden afgewezen vanwege een gebrek aan kredietwaardigheid maar ook vanwege een te beperkt trackrecord of een onvolledig financieringsplan.

Doorbreken risicobeleid

De behoefte aan het doorbreken van het algemene risicobeleid van banken is enorm, zowel op de particuliere markt als voor de ondernemer, aldus Benkey. “Het doorbreken van de beperkingen van de financiële wereld opent deuren voor ondernemers die een eigen kantoorruimte, bedrijfspand, winkelpand of horecaobject willen aankopen en financieren”, zegt Benkey-directeur Sven Withofs. “Anders dan het reguliere risicobeleid bij banken analyseert Benkey iedere aanvraag met een nieuwe kijk op de markt. Als daaruit blijkt dat iemand altijd zijn huur betaalt en de nieuwe financieringslasten niet hoger zijn dan de huidige huurlasten, hebben wij de zekerheid die wij onze beleggers willen bieden.”

Benkey is een Nederlands fintech-platform dat vermogende particulieren rechtstreeks koppelt aan vastgoedprofessionals. Het financiert zakelijk vastgoed dat de bank niet of moeilijk financiert.

Pilot ‘duurhuurders’

Eind januari dit jaar kondigden kredietverstrekkers Aegon, BLG Wonen, Florius en ING voor de tweede keer een pilot aan met vergelijkbare kenmerken. Particuliere ‘duurhuurders’ kunnen hiermee in aanmerking kunnen komen voor financiering van een woning. Een eerdere pilot was op niets uitgelopen.

Bron: Benkey