Hera Life en BNP Paribas Cardif lanceren vangnetverzekering voor zelfstandigen

© Tumisu, Pixabay

Hera Life en BNP Paribas Cardif introduceren Hera Zelfverzekerd. Deze vangnetoplossing keert uit wanneer een zelfstandige een lichamelijke functie verliest.

Hera Zelfverzekerd keert een eenmalig, belastingvrij bedrag uit tussen de € 35.000 en € 200.000 wanneer zelfstandig ondernemers (met dan wel zonder personeel) door een lichamelijke aandoening naar verwachting meer dan 12 maanden:
• niet meer kunnen zien, horen of spreken,
• niet meer mobiel zijn,
• geen armen of handen meer kunnen gebruiken.

Het uitgekeerde bedrag is kan gebruikt worden om werk en leven opnieuw in te richten. Bijvoorbeeld om een periode van inkomensverlies op te vangen, voor (om)scholing, een vervanger in te huren of om de nodige woningaanpassingen te doen. Vrijwel alle beroepen zijn verzekerd.

Geen AOV

De verzekering classificeert zich niet als een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), omdat de uitkering niet gekoppeld is aan een beroep en ook niet gebaseerd is op een arbeidsongeschiktheidspercentage of inkomensverlies. De verzekering kijkt alleen naar verlies van mobiliteit. Hera Life en BNP Paribas Cardif willen met dit product inspelen op het maatschappelijke probleem van het groeiende aantal zelfstandigen dat zich niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.

De verzekering moet met name geschikt zijn voor zelfstandigen die niet willen betalen voor een AOV, maar wel behoefte hebben aan een vangnetoplossing. En voor ondernemers die al een AOV hebben of deelnemen aan een broodfonds, maar extra zekerheid wensen. Het product is beschikbaar voor mensen tussen 18 en 55 met een Eenmanszaak, Vennootschap onder firma (vof), Commanditaire vennootschap (cv) of Maatschap.

Doorlopende provisiebetaling

Hera Zelfverzekerd is een co-productie van volmachtbedrijf Hera Life, verzekeraar BNP Paribas Cardif en herverzekeraar Munich Re. De distributie en marketing van de verzekering gaat via onafhankelijke (hypotheek)adviseurs en branche-organisaties.

Sander Franken, directeur Hera Life merkt hierover op: “Meer dan 75% van de zzp’ers sluit geen AOV of stelt het uit. ‘Te duur, te ingewikkeld, het overkomt mij niet’ zijn veelgehoorde argumenten. Wat ook niet helpt is dat steeds minder adviseurs beschikken over het diploma WFT-inkomen en dat zij de klant, naast de hoge premie, een rechtstreekse vergoeding voor advies en beheer moeten factureren. Omdat Hera Zelfverzekerd een eenvoudige schadeverzekering is, is het advies niet voorbehouden aan adviseurs met diploma WFT-inkomen en ontvangt het intermediair een doorlopende vergoeding voor advies en beheer.”