CFD herstart keurmerk voor onafhankelijke adviseur

CFD start keurmerk voor onafhankelijke adviseur

De Commissie Financiële Dienstverlening (CFD) geeft het keurmerk Finzeker een nieuwe start. De brancheorganisatie wil daarmee de strijd aangaan met de “doorgeschoten” consolidatie, digitalisering en regelgeving van de AFM.

“De sector is sterk in beweging. Steeds meer kantoren worden opgeslokt door grotere intermediairs, direct writers krijgen te veel macht en de AFM wil te veel bepalen hoe wij zaken moeten doen. Het is tijd dat kleine en middelgrote kantoren de krachten bundelen en hun positie in de markt terugnemen”, aldus het persbericht van de CFD.

De club hekelt de AFM, die met de introductie van de Vergelijkingskaart de titel onafhankelijk adviseur heeft “gekaapt”, door “rigide eisen” te stellen aan het aantal producten en productsoorten dat moet worden vergeleken.

Ook de consolidatie van de markt schiet door, aldus de CFD. “In blinde vaart worden overnames gedaan en ontstaan megastallen met tienduizenden klanten.” En van de doorgaande digitalisering moet ze ook niets hebben: “Artificiële Intelligentie, Chatbots, Robot advies, Datagluren of Metaverse, het wordt allemaal gezien als de nieuwe manier om zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk klanten te servicen in onze sector.”

Sterk merk neerzetten

Het keurmerk Finzeker, dat twee jaar geleden ook al werd geïntroduceerd, moet dit veranderen. Dit keurmerk is bedoeld voor “kantoren die niet achter elke hype aanrennen, maar vasthouden aan wat consumenten zelf aangeven belangrijk te vinden. Zoals persoonlijk advies en een vertrouwensband met de adviseur.”

Bedoeling is een sterk merk neer te zetten voor zelfstandige, regionaal werkende advieskantoren die kiezen voor de persoonlijke relatie met hun klanten. Zodra voldoende intermediairs zich hebben aangemeld en er landelijke dekking is, wordt begonnen met communicatie en promotie richting consumenten.

Sterren audit

In 2024 start de CFD bovendien een “sterren audit”, waarbij aangesloten kantoren worden beoordeeld door een team van experts. De allerbeste kantoren komen in aanmerking voor 1, 2 of 3 sterren en mogen deze in hun keurmerk voeren.

Bron: CFD