ASCHEID VAN WWW BIEDT NIEUWE KANSEN VOOR FINANCIELE ADVISEURS

Door Gepubliceerd op: 30 mei 2025

Er wordt dus hard gewerkt aan het afscheid van het internet zoals wij dat kennen.

Op dit moment kunt u nog naar believen via software van Google, Microsoft Bing of Youtube via internet op zoek gaan naar websites of onderwerpen die uw belangstelling hebben.
Vervolgens krijgt u binnen enkele seconden een scala aan relevante onderwerpen, waarbij de meest relevante op de eerste pagina van uw browser worden gemeld.
Voorheen werd nog wel gemeld dat er in een tiende van een seconde wel 3 miljoen of meer relevante zaken waren gevonden.

Maar zoals gemeld in de eerste zin van dit artikel: dat gaat dus spoedig veranderen.

Zodra browsers zijn afgeschaft, zullen journalistieke publicaties, persberichten of uw website niet meer zo gemakkelijk vindbaar zijn op het World Wide Web (WWW)!


NIEUW VERDIENMODEL…………………. EN DE HOOGSTE BIEDER KRIJGT ZIJN ZIN
De “Grote jongens”  werken momenteel aan een nieuw verdienmodel.

Dat gaat dan zo in zijn werk: U stelt u vraag en AI biedt u één specifiek resultaat.
Het gaat dan om het resultaat waarvan de eigenaar bereid is om de hoogste prijs te betalen.
Met andere woorden: wie op zoek is naar een recept voor het bakken van een taart, krijgt het recept te zien van de supermarkt die op dat moment bereid is een hoge prijs te betalen voor het leveren van het recept.

Consumenten die op zoek zijn naar een inboedelverzekering, zullen dan vanuit AI informatie aangereikt krijgen die relevant is voor één specifieke verzekeraar.
AI software is immers uitstekend in staat uw vraag adequaat te beantwoorden, maar zal nooit in staat zijn u te behoeden voor valkuilen en drempels.

Omdat het zelfs voor het intermediair vaak heel moeilijk is om te doorgronden welke voor- en nadelen al die verzekeringsproducten & voorwaarden  hebben voor hun klanten, ligt het gevaar van een inadequaat advies al jaren op de loer.

Wij geven u een aantal voorbeelden uit het verleden.

“ALLE VAN BUITENKOMENDE ONHEILEN” versus “ALLE VAN BUITENKOMENDE SCHADEGEBEURTENISSEN”
Zie onze publicatie over het verschil.

WOEKERPOLISSEN
Zonder te weten dat zij knollen voor citroenen verkochten, hebben  vrijwel alle adviseurs honderdduizenden levensverzekeringen verkocht die tegenwoordig beter bekend zijn onder de naam WOEKERPOLISSEN.
Maar ja: als er geen mogelijkheid is om op adequate wijze te doorgronden wat een verzekeringsproduct in feitelijk biedt aan jouw klanten, dan moet je maar af gaan op de kletspraat die via Inspecteurs, folders, advertenties en reklame-spots in de wereld is gebracht. En u weet het: het gaat nog vele jaren duren voor alle slachtoffers financieel ietwat zijn gecompenseerd.

LIEGEN DAT HET GEDRUKT STAAT
Financieringsmaatschappij FRISIA verkocht bij haar financieringen een schadeverzekeringsproduct op basis van premiebetaling ineens: Koopsompolissen.  De premie die voor de hele termijn van de financiering verschuldigd was, maakte deel uit van de financiering, waardoor de schuld aanzienlijk hoger werd.
De koopsom werd meteen afgestort naar de bankrekening  van Scheringa. Zo incasseerde Scheringa tientallen miljoenen en daarmee werd DSB bank opgericht.

FOUTE MAKELAARS
Er zijn zelfs partijen die in hun verzekeringsproducten onder de vlag van de NVA doelbewust knollen voor citroenen verkochten. En niemand die het door heeft. Zoals de firma Driessen, die zich als Verzekeraar  “London Market” presenteerde bij honderden tussenpersonen in Nederland.

VERSTAND VAN ZAKEN
Alleen permanent onderzoek zal het intermediair het inzicht verschaffen dat zij nodig heeft voordat zij adequaat advies kan verstrekken.
Want er sullen altijd partijen zijn die de bereid zijn smeergeld grof in te zetten voor leads die dankzij AI,  het beste gaan scoren op de markt.
Alleen structurele samenwerking zal leiden tot een speelveld waarop de adviseurs de leiding kunnen nemen.

QUALITY SCAN
Juist om het intermediair in staat te stellen tijdig te doorgronden of en zo ja welke valkuilen er in verzekeringsproducten zitten, heeft Softwareontwikkelaar RealXS in haar verzekeringssoftware ruimte gemaakt voor het samenstellen en raadplegen van een Quality Scan.
Is zo’n scan eenmaal samengesteld voor een product, dan kunnen alle gebruikers/intermediairs de Scan raadplegen op het moment dat dit het meest relevant is.
Zoals:
* voorafgaande aan het aanbieden
* bij het offreren
* bij het afsluiten
* ten tijde van het continueren/prolongeren
* zodra er wijziging is in voorwaarden
* bij premieverhoging
* zodra er schade is
* als er opgezegd moet worden.

In al die gevallen zouden adviseurs de relevante Quality Scan moeten kunnen raadplegen die recent is bijgewerkt.
En ontdekt iemand een omissie, dan zullen onafhankelijke deskundigen moeten beoordelen hoe de Scan moet worden aangepast.
RealXS (uitspreken “Real-Access”) presenteert de Quality Scan als deel van haar “Software voor verzekeringsmarkten”.

Bent u nu wakker? 
Zij die benieuwd zijn naar deze hit uit 1958, hoeven slechts op de afbeelding van deze single te klikken:

 

Deel dit bericht, kies uw platform!

Hans van Ommen

Hans van Ommen