Verzekeraars opgelet : Eerste vliegende auto is op kenteken gezet

This article is also avaliable in the English version via LINK

Wie droomt er niet van om met je auto te vliegen? “De mondiale markt is dan zo’n 1400 tot 2900 miljard dollar waard.
Fly over Holland!
Met je auto over Nederland scheren!
Deze droom is nu een stap dichterbij.
Na vandaag moet u niet verbaast opkijken als u op de snelweg een vliegende auto ziet rijden. Nog even en ze vliegen u voorbij.

klik voor video

De PAL-V Liberty uit Raamsdonkveer is namelijk de eerste vliegende auto die is goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
De Liberty moest voor het behalen van de goedkeuring talloze testen doorstaan zoals :
De kanteltest : Niet kantelen als op hoge snelheden een scherpe bocht wordt ingezet.
(Zeker met een setje wieken op je dak is dat geen sinecure.)
De Remtest : Op volle snelheid snel tot stilstand komen.
(Ook met volle belading.)
De Fik er in : Ja ook de test tzv de brandveiligheid werd de PAL-V niet bespaard.
enz. enz.

Met deze goedkeuring is PAL-V weer een stap dichter bij het moment dat de Liberty het certificaat “luchtwaardig” wordt verleend.

2012: Testvluchten met de PAL-V ONE
Na het vliegen en het besturen van prototypes, ontwierpen de fabrikanten uit Raamsdonkveer de PAL-V Liberty.
VIDEO over de testvluchten met de Pal-V ONE

Mike Stekelenburg, CTO van PAL-V, over zijn ervaringen in deze periode: “Wij werken al vele jaren samen met de wegbeheerders om deze mijlpaal te bereiken.
D
Het was en is voor mij en voor het hele design-team bij PAL-V een enorme uitdaging te bewerkstelligen dat het ontwerp voldoet aan zowel de lucht- als de wegregelgeving.

Sensationele ervaring
Omdat de PAL-V de komende maanden duurtesten moet doorstaan, kan iedereen vanaf nu de PAL-V tegen komen. “De sleutel omdraaien en horen hoe het voertuig tot leven komt, was gewoon prachtig en rijden is geweldig. Dit voertuig rijdt zeer soepel en reageert uitstekend op de besturing en met een gewicht van slechts 660 kg accelereert hij als een sportwagen. Een sensationele ervaring.

Sinds 2015 staat de PAL-V Liberty op de agenda van EASA voor luchtvaartcertificering. EASA = European Aviation Safety Agency.

De ervaringen die zijn opgedaan tijdens het testprogramma van de Pal-V ONE blijken van onschatbare waarde voor de luchtvaart- certificering van de Pal-V Liberty.

Nadat de certificering van de Liberty is afgerond, kan gestart worden met de levering van toestellen. Het aantal verkochte/gereserveerde luxe exemplaren is boven verwachting. Voor de minder luxe uitvoering van de Liberty is met name van de zijde van overheidsdiensten is met name grote belangstelling. Die versie gaat ongeveer US$ 300.000,- kosten.

Extra Veilig
De Pal-V is geen helicopter maar een Gyrocopter. In geval van motorstoring kan een Gyrocopter gewoon op een zeer kleine ruimte landen. Een tennisbaan volstaat al.
De unieke dubbele aandrijflijn van de PAL-V LIBERTY speelt hierbij een belangrijke rol. Dit alles maakt dat een noodlanding met een PAL-V vele keren veiliger is dan een noodlanding met een vergelijkbaar luchtvaartuig.

Vlieglicentie behalen in Breda Airport
Aangezien 80% van de toekomstige gebruikers nieuw zijn in de luchtvaart, is inmiddels op Breda Airport een opleiding gestart voor het verkrijgen van een Gyrocopter vlieglicentie bij de PAL-V FlyDrive Academy.

Instructeurs
Afgelopen week deed PAL-V een sollicitatieronde voor potentiële vlieginstructeurs.
Tijdens een tweedaags evenement ondergingen de toekomstige instructeurs verschillende vaardigheidstests om hun allround vlieg- en instructievaardigheden te tonen.

Nu de levering van de PAL-V Liberty snel nadert wordt het tijd om te beschikken over een beperkte vlieglicentie die nodig is om met de PAL-V het luchtruim te kiezen. Aangezien 80% van de huidige klanten van PAL-V deze niet heeft op het moment dat zij er een kopen, heeft PAL-V haar opleidingscapaciteit vergroot, zodat dat alle klanten op tijd over een licentie beschikken zodra hun voertuig kan worden afgeleverd bij de dealer.

Internationale Certificering
In tegenstelling tot de meeste kleine vliegtuigen en andere Gyrocopters is de PAL-V LIBERTY gecertificeerd onder het zeer strenge veiligheidsregime van EASA (Europa) en FAA (USA). Veel landen in de wereld volgen dezelfde regels.

Bij slecht weer gewoon de weg op
Een inherent veiligheidsaspect is dat men bij slechte weersomstandigheden (een deel van) de reis rijdend kan afleggen/voltooien. Dit maakt de planning veel zekerder, maar verhoogt ook het veiligheidsaspect drastisch.

Regels en wetgeving
Het ontwerp van de PAL-V LIBERTY valt volledig binnen de huidige certificerings- en regelgevingskaders voor de meeste landen. Er hoeven dus in die landen geen regels of voorschriften te worden gewijzigd om het voertuig daar te mogen gebruiken.

City-to-City of Fly Only
CEO Robert Dingemanse : “Wij onderscheiden twee markten op het gebied van persoonlijke vliegmobiliteit:
– Fly Only = stedelijke mobiliteit en
– City-to-City = regionale mobiliteit.
Op dit moment streeft PAL-V naar City-to-City-mobiliteit. Waarbij je dus eerst naar een locatie buiten de stad rijdt, vervolgens het luchtruim kiest, om nabij een andere stad te landen, waarna je de reis over de weg vervolgt naar de bestemming. De kortste route is immers die welke door de lucht van A naar B gaat.”

Flydrive
“De essentie is dat de vliegmobiliteit van de toekomst twee basis applicaties kent die zeer verschillend zijn: Flydrive en FLy only.
Het probleem is dat van alles een vliegende auto genoemd wordt, terwijl immers alleen een FlyDrive voertuig ook op de weg te vinden zal zijn: vervoer van deur tot deur.”

Fly Only
“De FlyOnly oplossing zou eigenlijk beter air metro of airbus genoemd kunnen worden aangezien deze drone achtige vliegtuigen ons straks net als een bromfiets, bus of een metro van station naar station gaan brengen en doorgaans juist niet van deur naar deur.”

Fly Only

Zo komt het Japanse Skydrive komt naar eigen zeggen in 2023 met zoiets op de markt voor tussen de 300.000 tot 500.000 Amerikaanse dollars. De Skydrive heeft geen start- en landingsbaan nodig en is dus ontworpen voor stedelijke omgevingen.

Waarom de keuze voor City-to-City-mobiliteit ?
Dingemanse vervolgt: “Er zijn meerdere redenen waarom PAL-V bewust gekozen heeft voor City-to-City mobiliteit. Een daarvan is dat er geen extra infrastructuur nodig is om een voertuig als de PAL-V te ondersteunen. Omdat u de PAL-V bij elk tankstation kunt voltanken met EURO loodvrij, hoeft u geen bezoek te brengen aan een luchthaven. Omdat u uw PAL-V in uw eigen garage kunt parkeren, is er geen behoefte aan een hangar.

De PAL-V heeft slechts een grasstrook of een landweggetje nodig voor het landen of om op te stijgen. Zulke locaties zijn in overvloed beschikbaar of aan te wijzen. Omdat de PAL-V voldoet aan de bestaande regelgeving is het ook toegestaan te landen op openbare luchthavens of vliegvelden voor de sportvliegerij. Aangezien alle regelgeving reeds voorziet in het gebruik van de PAL-V binnen het kader van de City-to-City mobiliteit, biedt de PAL-V als eerste vliegende auto zonder barrières.”

Curtiss Autoplane 1917

De vliegende auto heeft een langere historie.
De eerste serieuze poging om een vliegende auto op de markt te zetten vond plaats in 1917 toen Glenn Curtiss de Autoplane bouwde. Ondanks dat, zat een beetje op en neer hoppen er helaas nog niet in.
D
Waarom niet gekozen voor stedelijke mobiliteit?
Dingemanse : “Wij zijn ervan overtuigd dat er een markt voor stedelijke mobiliteit zal zijn. Echter, niet voor het komende decennium. Er zijn een aantal grote uitdagingen die moeten worden aangepakt. Een van hen is het lawaai dat vliegtuigen maken. De PAL-V is relatief rustig in vergelijking met helikopters, maar het produceert nog steeds propeller lawaai. Hoewel je zou denken dat elektrische motoren zou dat probleem op te lossen, is het niet. De belangrijkste bron voor de geluidsoverlast komt van de bladen van de rotor en propeller, vooral bij het gebruik van drone- of helikoptertechnologie. De andere uitdaging is het veiligheidsniveau dat nodig is om over stedelijke gebieden te vliegen. Bovendien moeten er nieuwe regelgeving komen en moet de infrastructuur worden gecreëerd in de vorm van vertiports en verkeersbeheer.”

Vier scenario’s
Als de markt voor vliegende auto’s open breekt is er serieus veel geld mee gemoeid. De Boston Consulting Group (BCG) heeft vier scenario’s opgesteld voor de uitrol van vliegende auto’s in 2030. Indien de technologische ontwikkeling hapert, de infrastructuur en de veiligheid niet voldoet en de regelgeving niet gunstig is, dan verwacht BCG 10.000vliegende auto’s in 2030. Indien alle problemen wel worden opgelost, schat BCG een markt in van 60 miljoen stuks die samen 825 miljard vliegbewegingen maken. De omzet wordt dan geschat op 2300 miljard dollar. Analisten van Morgan Stanley maken zich er wat gemakkelijker van af. Zij beweren dat de vliegende stadstaxi het nieuwe normaal is in 2040. De mondiale markt is dan zo’n 1400 tot 2900 miljard dollar waard.