Toch provisietransparantie in exacte bedragen

Brief Hoekstra over eisen aan onafhankelijk advies valt goed bij sector
bron: Rijksoverheid

Verzekeringsadviseurs zullen toch de provisie die ze van verzekeraars ontvangen, in exacte bedragen (en per product) aan klanten moeten communiceren.

Dat meldde Minister Hoekstra eerder deze week in een brief aan de Tweede Kamer. De brief heeft in eerste instantie betrekking op het onderwerp ‘financiële weerbaarheid voor consumenten’ en niet op het veelbesproken consultatievoorstel van afgelopen zomer. Enigszins terloops stelt Hoekstra in de brief dat hij ‘voornemens is, anders dan in het geconsulteerde voorstel, de verplichting van actieve provisietransparantie vorm te gaan geven naar exacte provisiebedragen per product, met als doel om de consument zo concreet mogelijk te informeren.’

De Minister laat daarmee zijn eerdere voorstel voor het melden van gemiddelde bedragen varen. Het is nog onduidelijk op wat voor manier de transparantie verder wordt vormgegeven. Bijvoorbeeld het moment van transparantie (aan het begin of het eind van het adviestraject) en of klanten om het bedrag moeten vragen of dat adviseurs het uit zichzelf moeten melden.

Voor adviseurs is het besluit van Hoekstra een teleurstelling. Adfiz-directeur Enno Wiertsema noemde het eerdere voorstel van minister Hoekstra om te kiezen voor een gemiddeld provisiebedrag of een provisiepercentage ‘evenwichtig’. Verzekeraars en consumentenorganisaties zullen de ‘draai’ van Hoekstra als een meevaller zien.

GEEN REACTIES