VEH: Minder hypotheek bij gelijkblijvend inkomen in 2018

© Pixabay

Vorige week meldde het Nibud dat de maximale leencapaciteit voor de meeste inkomens in 2018 ongeveer hetzelfde blijft als in 2017. Een loonstijging zou ervoor kunnen zorgen dat huishoudens met een inkomen tot 45.000 euro zelfs meer hypotheek kunnen krijgen.

Vereniging Eigen Huis is gaan rekenen op basis van de Nibud-leennormen 2018 en concludeert dat huishoudens met een inkomen tot 45.000 euro zonder loonstijging volgend jaar straks juist minder kunnen lenen. Dat kan duizenden euro’s schelen.

De VEH geeft een rekenvoorbeeld van een stel waarvan de ene partner een bruto jaarinkomen heeft van €32.000 en de andere van €16.000. Bij een hypotheekrente van 2,1% kunnen zij in 2017 maximaal € 224.215 lenen. Op basis van de leennormen voor 2018 daalt hun maximale hypotheekbedrag naar € 213.538. Dat is € 10.677 minder.

De vereniging adviseert mensen die maximaal moeten lenen om een huis te kunnen kopen en geen loonstijging verwachten, er verstandig aan doen om dit jaar nog een bindende hypotheekofferte te laten opmaken.

Bron: VEH