HDN start nieuwe dienst hypotheekdata delen op dossierniveau

© Pixabay

Vandaag lanceert HDN in samenwerking met Aegon en CMIS Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) een nieuwe dienst waarmee hypotheekadviseurs vanuit hun eigen systeem actuele hypotheekdata van hun klanten kunnen opvragen. Adviseurs van CMIS Franchise zijn de eersten die hun bestaande Aegon portefeuille up-to-date kunnen houden door middel van datadeling op dossierniveau via HDN.

De nieuwe dienst, IA/IX genaamd, moet de nieuwe marktstandaard worden voor hypotheken in beheer, aldus HDN. Met het HDN-informatiebericht worden hypotheekgegevens gemakkelijk en eenduidig uitgewisseld tussen de backoffice van de geldverstrekker en het systeem van de adviseur. Omdat er geen gegevens meer handmatig worden overgetypt, worden de kans op fouten kleiner. Bovendien kunnen adviseurs en klanten sneller handelen, omdat ze eerder weten waar ze aan toe zijn bij het eventueel wijzigen van een hypotheek. De kwaliteit van wijzigingsverzoeken, zoals het ‘Omzetten van een leningdeel’ of het ‘Ontslag van de hoofdelijke aansprakelijkheid’, gaat omhoog omdat de aanvraag altijd is voorzien van de meest actuele hypotheekgegevens.

De drie partijen hebben de nieuwe dienst sinds juni getest. Nu is het systeem gereed om andere geldverstrekkers en adviessoftware te laten aanhaken. “Aegon en CMIS Franchise hebben laten zien dat de langgekoesterde wens van adviseurs mogelijk is. Belangrijk is nu dat meer geldverstrekkers en softwareleveranciers de standaard beschikbaar maken. Dat helpt adviseurs en geldverstrekkers om hun wederzijdse klanten zo goed mogelijk te bedienen en de hypotheek optimaal te onderhouden. Hiermee krijgt de samenwerking tussen geldverstrekkers en het intermediair een belangrijke, nieuwe impuls,” aldus Merlyn van den Berg, HDN directeur.

Bron: HDN