Scildon verlaagt uitgaven voor provisies met 18%

bron: Scildon

Pensioenverzekeraar Scildon heeft in het afgelopen halfjaar fors bespaard op provisies aan het intermediair. Dat blijkt uit het halfjaarrapport van moederbedrijf Chesnara.

Het bedrag aan betaalde provisies kwam bijna een vijfde lager uit in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De besparing is onderdeel van een algeheel kostenreductieplan om Scildon winstgevender en voor klanten commercieel aantrekkelijker te maken. Volgens het halfjaarrapport had de verlaging geen negatief effect op het binnenhalen van nieuwe business. Integendeel, het aantal polissen steeg met 2,4%. Desalniettemin is de forse provisiedaling wel enigszins pijnlijk omdat Scildon altijd de samenwerking met het intermediair heeft benadrukt en gepromoot.

Behalve de intermediairs moeten ook de eigen werknemers van Scildon inleveren. De pensioenregeling van het Scildon-personeel is omgezet van een DB- in een DC-regeling, wat de kosten en het risico voor moederbedrijf Chesnara verlaagt. Verder is volgens het rapport de Scildon-organisatie ‘geherstructureerd’. De nieuwe organisatie is volgens het moederbedrijf meer gestroomlijnd met lagere kosten als gevolg.

De maatregelen hebben een positief effect op de winstgevendheid van de nieuwe business. Deze steeg met bijna 1 miljoen pond naar 1,5 mln pond. Hoewel moederbedrijf Chesnara dit ‘bemoedigend’ vindt, is het nog onvoldoende. ‘Er moet nog veel werk worden verzet’, stelt de Britse holding. ‘De kosten moeten verder omlaag en de marktpropositie moet worden versterkt.’