RiFD Top 100 heeft voor het eerst een vrouw als aanvoerder

© Pixabay

Voor het eerst voert een vrouw de lijst aan van meest invloedrijke personen in de financiële adviessector. Leonique van Houwelingen, CEO van Aon Nederland, staat bovenaan de RiFD Top 100, die deze week voor de vierde keer verscheen.

De ranglijst, gemaakt door het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners in samenwerking met Oostdam & Partners, geeft inzicht in de personen die (mede) bepalend zijn voor de huidige staat en toekomst van de intermediaire bedrijfstak. Het gaat om mensen die (de meeste) zeggenschap hebben binnen bedrijven die zich primair bezighouden met advies en bemiddeling in verzekeringen en hypotheken.

De lijst maakt goed zichtbaar welke verschuivingen zich binnen het intermediair voordoen. Door bedrijfsovernames en de entree van nog meer investeringsmaatschappijen is bijvoorbeeld de top 10 weer flink van samenstelling en volgorde veranderd. Maar ook positiewisselingen aan de top van grote intermediairbedrijven zorgen voor wijzigingen. De lijst telt in totaal 11 nieuwe namen; vorig jaar waren dat er 12.

Top 10

Michael de Nijs, de lijstaanvoerder van 2022, doet een stap terug naar plaats 4. Zijn bedrijf Alpina, de fusiecombinatie van Heilbron en Voogd & Voogd, telt door interne reorganisaties minder FTE. Dat geldt niet voor Söderberg & Partners. Ronald Goldman, de CEO in Nederland van het Zweedse bedrijf, klimt naar de 2e positie. Daardoor zakt Henri Veldsink een plekje, ondanks dat Veldsink Groep opnieuw tientallen kleine en middelgrote advieskantoren overnam.

Jaap Eringa is de andere nieuwkomer, op positie 7. Hij is de CEO van ASR Distributie & Services. Onder die vennootschap heeft de verzekeraar alle intermediaire activiteiten gebundeld, waaronder VKG, Anac en Eringa’s eigen Boval. Binnen de top 10 dalen Gijsbert van de Nieuwegiessen (Quintes), Rob Noordzij (SAA) en David Sanderse (Marsh) een of meer treetjes.

7 vrouwen

Het aandeel vrouwen op de lijst blijft beperkt tot 7%, oftewel 7 van de 100, net als de afgelopen twee jaar. Maar de vrouwen winnen wel aan gewicht op de ranglijst. Niet alleen voert Van Houwelingen nu de lijst aan, ook Sanne de Laat, de nieuwe directievoorzitter van De Hypothekers Associatie, komt nieuw binnen op positie 14.

Lia Polano (Zicht) en Marisa Lodewijks (Ingage) zijn eveneens in de top 20 terug te vinden. Tegenover de twee nieuwkomers (Van Houwelingen en De Laat) staat het wegvallen uit de lijst van Valentina Visser (Havelaar & van Stolk) en Janneke Wijnia-Lemstra (Cumela).

Youngsters

Jonge mensen zijn nog lastiger in de top van de adviessector te ontdekken dan vrouwen. Er staan exact drie eind-dertigers op de lijst. Het gaat om Steven Lagerweij (37), algemeen directeur van Vivantus; Thomas Paardekooper van Paardekooper Private Insurance (38), nieuwkomer in het overzicht op positie 100; en Tomas Geerts van Geerts Oosterhout (39).

Net boven hen is een drietal jonge veertigers te vinden. Het gaat om Sanne de Laat (Hypothekers Associatie, 41), Arthur Heppener (Combi Motors Verzekeringen, 41) en Johan Klijn (AVéWé Groep, 41).

Nestors

Henk van Hylckama Vlieg is en blijft de nestor van de branche. Met zijn 82 jaar is hij nog altijd als director verantwoordelijk voor Vlieg Adviesgroep. Ser Peters (Actua) volgt, met 70, op respectabele afstand. Dan zijn er Caspar van der Horst (Wildschut Verzekeringen) en Appie Lussenburg (Lussenburg Advies), beiden 69 jaar oud.

Zie https://rifd.nl/top-100/ voor het volledige rapport

Bron: RiFD, Oostdam & Partners