Toezicht op Aegon-groep verhuist naar Bermuda

© Getjr, Pixabay

Aegon is voornemens haar wettelijke zetel naar Bermuda te verplaatsen. Daardoor gaat het groepstoezicht van Aegon over van DNB naar Bermuda. Aegon behoudt haar hoofdkantoor in Nederland, blijft hier ook belasting betalen en blijft genoteerd aan Euronext Amsterdam en aan de New York Stock Exchange (NYSE).

Reden voor de overstap is dat, na afronding van de transactie met A.S.R., Aegon geen gereguleerd verzekeringsbedrijf meer in Nederland heeft. Volgens de Solvency II-regels kan de huidige toezichthouder van Aegon, DNB, dus niet langer groepstoezichthouder van Aegon blijven.

Na overleg met de leden van het college van toezichthouders heeft de Bermuda Monetary Authority (BMA) Aegon laten weten dat zij groepstoezichthouder zou worden als Aegon haar zetel naar Bermuda zou verplaatsen. Bermuda herbergt al vier dochterondernemingen van Aegon.

Gelijkwaardige status

Het regelgevingsregime van Bermuda (een overzees gebiedsdeel onder soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk) heeft volgens Aegon een gelijkwaardige status gekregen van de EU onder het Solvency II-regime en van het VK onder zijn eigen Solvency UK-regime.

Lard Friese, CEO van Aegon. “Bermuda heeft een gevestigd, goed aangeschreven regelgevingsregime dat de implementatie van onze strategie zal vergemakkelijken om leidend te worden op het gebied van investeringen, bescherming en pensioenoplossingen, zoals uiteengezet op onze recente Capital Markets Day.”

Door de wijziging van de wettelijke vestigingsplaats van Aegon naar Bermuda kan Aegon haar hoofdkantoor in Nederland behouden, een Nederlandse belastingplichtige blijven en zijn noteringen aan Euronext Amsterdam en de NYSE behouden.

De verzekeringsentiteiten van Aegon in de VS, het VK, Spanje, Portugal en in andere rechtsgebieden blijven onder toezicht staan van hun huidige lokale toezichthouders. Daarnaast blijven de vermogensbeheeractiviteiten van Aegon in Nederland onder toezicht staan van de Autoriteit Financiële Markten en DNB.

Bron: Aegon