Nieuwe nummer 1 in ranglijst verzekerings- en hypotheekadviseurs

© Pixabay

Michael de Nijs, topman van Alpina Group, is de nieuwe nummer 1 in de RiFD top 100, de ranglijst van meest invloedrijke personen in de financiële adviessector. Alpina Group is het fusiebedrijf van Voogd & Voogd en Heilbron.

De ranglijst, die dit jaar voor de derde keer verschijnt, laat zien welke mensen de grootste belangen vertegenwoordigen in de adviesmarkt voor verzekeringen en hypotheken. De lijst is samengesteld door het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD) in samenwerking met adviesbureau Oostdam & Partners.

Overnamegeweld

De RiFD Top 100 maakt zichtbaar welke enorme verschuivingen zich in de intermediaire sector voordoen. Door bedrijfsovernames en de entree van nog meer investeringsmaatschappijen is de lijst weer flink van samenstelling en volgorde veranderd, hoewel minder dan bij de vorige editie in 2021. De totale lijst telt 12 nieuwe namen; vorig jaar waren dat er nog 31.

Daaruit volgt dat er dit jaar dus ook 12 namen uit de RiFD top 100 verdwenen. Wie niet groeit, valt als gevolg van het overnamegeweld in de adviessector snel uit de lijst. Wie minder hard groeit dan andere adviseurs, daalt op de lijst.

Veldsink gezakt naar tweede plaats

Zo is door de fusiebeweging van Voogd & Voogd en Heilbron tot Alpina Group de voormalig nummer 1, topman Henri Veldsink, naar de tweede plaats verwezen. Zijn Veldsink Groep groeit nog altijd, maar legt het op dit moment af tegen de Alpina-combinatie. Op plaats 3 volgt Ronald Goldman van Söderberg & Partners.

Er zijn vier nieuwkomers in de top 10. De meest opvallende is Ger Knikman van YouSure. Dankzij een reeks overnames stijgt hij 17 plaatsen op de ranglijst. Andere nieuwkomers in de top 10 zijn Rob Noordij (SAA), Lando te Molder (VLC & Partners) en David Sanderse (Marsh).

Vrouwen

Het aantal vrouwen op de lijst is gelijk gebleven. Met 7% is hun aandeel nog opmerkelijk laag. De hoogst genoteerde is Lia Polano van Zicht, de intermediair-organisatie van Nationale-Nederlanden. Zij staat op positie 11.

Net als vrouwen zijn er weinig jonge mensen te vinden in de top van de adviessector. De jongste is Steven Lagerweij, algemeen directeur van Vivantus. Onder deze paraplu vallen niet alleen grote makelaardijbedrijven als Hoekstra & Van Eck, Hendriks en Brockhoff, maar ook een twintigtal Hypotheekshops en een substantieel verzekeringsbedrijf. Lagerweij is 11 plaatsen gestegen naar nummer 16. Dan is er Paul Robbe (nr. 48 en 41 jaar oud) en Tomas Geerts (nr. 80, 38 jaar oud).

Puntensysteem

De RiFD Top 100 bestaat primair uit personen die direct betrokken zijn bij financieel adviesbedrijven. Dat wil zeggen, bedrijven die als hoofdactiviteit financiële advisering en bemiddeling hebben.

Uitzonderingen gelden er voor bedrijven die franchising en/of service providing als hoofdactiviteit hebben en voor organisaties die advies/bemiddeling in verzekeringen en/of hypotheken als grootschalige nevenactiviteit hebben. Denk aan coöperaties, grote makelaarskantoren of de Vereniging Eigen Huis.

De ranking is gebaseerd op een puntensysteem. Leidend is het aantal FTE binnen de ondernemingen waarin de persoon in kwestie een leidinggevende rol vervult. Maar daarop zijn nog diverse correctiefactoren toegepast: zoals bestuurslidmaatschap van een brancheorganisatie of verbonden zijn aan een service provider.

Bron: RiFD, Oostdam & Partners