‘Rabobank geeft klanten te veel betaalde orv-premie terug’

'Rabobank geeft klanten te veel betaalde orv-premie terug'
© Pixabay

Klanten van de Rabobank die de afgelopen jaren te veel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering, kunnen een geldbedrag terugvragen dat in de duizenden euro’s kan lopen. Rabobank is de eerste bank die op grote schaal gedupeerde verzekerden wil compenseren, aldus tv-programma Kassa.

Het gaat om klanten die te veel betaalden omdat hun eigen financieel adviseur ze niet heeft geïnformeerd over de flinke premiedalingen.

Coulance
Radar haalt een woordvoerster van de Rabobank aan die zegt dat de vergoeding uit coulance gezien moet worden ‘in het licht van het algemeen klachtenmanagement van de bank. We wijzen onze klanten er actief op dat de tarieven van nieuwe overlijdensrisicoverzekeringen de laatste jaren zijn gedaald, onder meer door gewijzigde levensverwachtingen’. In de afgelopen twee jaar zou driekwart van de klanten met zo’n verzekering door de Rabobank zijn benaderd om ze te attenderen op mogelijke alternatieven.

Het programma noemt het opvallend dat de Rabobank spreekt van ‘een uitkering uit coulance’. Advocaat financieel recht Harm Jan Tulp, al vaker aangehaald door Radar, zegt dat het de bank vooral te doen is om een goede beeldvorming en om juridische precedentwerking te voorkomen.

Uit onderzoek van Moneyview eerder deze maand blijk dat consumenten die begin deze eeuw een orv hebben afgesloten, tot wel 11.000 euro hadden kunnen besparen als ze tijdig waren overgestapt.

Afgelopen zomer werd een verzekeringstussenpersoon door de Geschillencommissie van Kifid veroordeeld tot het terugbetalen van ruim € 3.200,- aan teveel betaalde premies voor een overlijdensrisicoverzekering.

Bron: Radar/ANP

GEEN REACTIES