Opnieuw minder betalingsachterstanden op hypotheken

© Firmbee, Pixabay

De daling van het aantal betalingsachterstanden op hypotheken zet door. Dit goede nieuws blijkt uit de Hypotheekbarometer van Stichting BKR. Eind oktober hadden ‘slechts’ ruim 27.000 Nederlanders een betalingsachterstand van 3 maanden of langer op de hypotheek voor hun eigen woning. Deze dalende trend is in lijn met de blijvende afname van betalingsachterstanden op consumptieve kredieten.

Ook het aantal personen met een restschuld na verkoop van de eigen woning vermindert nog steeds. Het aantal komt hiermee onder het niveau van december 2017. De afgelopen jaren is met name in de leeftijdscategorieën van 25 tot 50 jaar een sterke afname van het aantal personen met restschulden te zien. Overigens is de hoogte van de restschuld in de leeftijdscategorie van 18-30 jaar beduidend lager dan voor oudere leeftijdsgroepen.

Slag om de arm

Peter van den Bosch, bestuursvoorzitter van Stichting BKR, houdt wel een slag om de arm: “Vanaf het begin van de financiële crisis in 2008 stegen de betalingsachterstanden op hypotheken tot aan 2014, toen zagen we een kentering. De vraag is of de daling zich zal doorzetten of dat we de bodem hebben bereikt.  We zien de instroom van mensen met een betalingsachterstand toenemen. Belangrijk om deze ontwikkeling de komende tijd goed te volgen.”