NVM: maak aflossingsvrije hypotheek annuïtair

© Pixabay

De aflossingsvrije hypotheek leek in het verleden zo’n mooie constructie. Maar straks wordt het een blok aan het been. Na 30 jaar mag de rente niet meer afgetrokken worden. Dan worden bruto rentelasten directe netto lasten. Vanaf 2031 worden de eerste consumenten hiermee geconfronteerd. Wanneer die consument inmiddels met pensioen zijn en een lager inkomen hebben, maakt dit het probleem nog erger.

De banken moeten van de AFM tijdig hun klanten hierover benaderen en zien een hoop werk op zich afkomen. De Vereniging Eigen Huis waarschuwt consumenten nu alvast.

De NVM komt met een elegante oplossing: waarom die consumenten niet tijdig naadloos (dus zonder boeterente) over laten gaan in een deels annuïtaire hypotheek waarbij wel wordt afgelost, meldt de makelaarsorganisatie in een blog. Met de huidige lage rente blijft er voldoende budget over ook een stukje af te gaan lossen de komende jaren. Oftewel de maandlasten blijven gelijk (of verminderen wellicht zelfs) en er wordt direct afgelost. De NVM maant de banken om niet te lang te wachten met deze maatregel, ‘voordat Draghi zijn “quantative easing” weer in de koelkast stopt en de rente oploopt…’

Bron: NVM