VEH: check toekomstige maandlasten aflossingsvrije hypotheek

© Px

De Vereniging Eigen Huis adviseert huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek te onderzoeken of deze in de toekomst nog betaalbaar is.

Ongeveer 1 miljoen huiseigenaren hebben een aflossingsvrije hypotheek. Vanaf 1 januari 2001 is de maximale periode dat een eigenaar de rente over de hypotheek fiscaal kan aftrekken 30 jaar. Vanaf 2031 kunnen consumenten dus geconfronteerd worden met stijgende hypotheeklasten. Daarnaast gaat het maximum aftrektarief nu al jaarlijks omlaag. Naarmate de tijd verstrijkt, kunnen ook daardoor de maandlasten van een hypotheek stijgen.

Mensen die binnenkort met pensioen gaan en een lager inkomen verwachten, en mensen met een hoge hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning of hun inkomen, doen er goed aan hun toekomstige situatie met een adviseur te bespreken, aldus de VEH.

Eerder deze week meldde het Financieele Dagblad dat de vier grootbanken opzien tegen de mankracht die zij nodig zullen hebben om al hun klanten met een aflossingsvrije hypotheek te benaderen.

Bron: VEH