NN ziet winst stijgen met 72%; start inkoop eigen aandelen à 1 miljard euro

NN ziet bedrijfsresultaat kelderen, verhoogt wel dividend met 12%
© NN Group

Nationale-Nederlanden Group presteerde vorig jaar op alle bedrijfsonderdelen beter dan in 2020. Het bedrijf zag de winst stijgen naar 1,9 miljard euro in de tweede jaarhelft van 2021 en naar bijna 3,3 miljard euro over het gehele jaar, een stijging van ruim 72%. De nieuwe productie steeg met 61%. Reden om de aandeelhouders blij te maken met een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen à 1 miljard euro.

CEO David Knibbe: “In de tweede helft van 2021 zagen we aanhoudend sterke commerciële en financiële prestaties.” De CEO verklaart dit deels door een grotere behoefte aan verzekeringen, door de voelbare impact van de klimaatverandering en door de coronapandemie. “Deze ontwikkelingen droegen bij aan een groter bewustzijn van risico’s en kwetsbaarheid, wat resulteerde in een grotere vraag naar beschermingsproducten.” Zo nam de vraag naar inkomensverzekeringen sterk toe. “Al onze bedrijfssegmenten presteerden beter dan een jaar eerder, met sterke resultaten bij Niet-leven Nederland, ondanks de claims als gevolg van de overstromingen in juli, en een hogere omzet in Japan.”

Heinenoord

NN deed een aantal investeringen. Het verwierf een belang van 70% in Heinenoord Assuradeuren in Nederland om de distributiecapaciteit te vergroten en de positie op de Nederlandse schademarkt te versterken. Deze week werd bekend dat de polissen van ABN Amro Levensverzekering N.V. overgaan naar NN Life & Pensions.

De migratie van de 1,8 miljoen polissen van VIVAT-Schade is in een laatste fase beland. Knibbe: “We hebben onze kostenbesparingsdoelstelling van EUR 40 miljoen al bereikt, een jaar eerder dan gepland, en werken eraan om de integratie in de eerste helft van dit jaar af te ronden.”

Hypotheken

De productie van nieuwe hypotheken nam toe tot 9,9 miljard, een record. Daarvan was 1,4 miljard voor Woonnu, het label voor duurzame hypotheken van NN bank.

Knibbe benadrukt de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf: “Bijdragen aan het welzijn van mens en planeet is een van onze belangrijkste strategische verplichtingen. We streven ernaar de overgang naar een koolstofarme economie te ondersteunen in al onze bedrijfsactiviteiten, en we willen producten en diensten aanbieden die de verschillende behoeften van de klantsegmenten waarin we actief zijn, weerspiegelen. Zo helpen we onze klanten bij het energiezuiniger maken van hun woning.

Duurzaamheidsobligaties

“Tegen 2025 streven we ernaar om de uitstoot van onze investeringen met 25% en van onze eigen activiteiten met 35% te verminderen ten opzichte van 2019. Daarbij richten we ons voor nieuwe investeringen op bedrijven die wij zien als koplopers in de transitie naar een koolstofarme economie, en streven ernaar onze investeringen in klimaatoplossingen tegen 2030 meer dan te verdubbelen. Daarnaast hebben we vandaag een kader voor duurzaamheidsobligaties gelanceerd om de toekomstige uitgifte van groene, sociale en duurzame obligaties mogelijk te maken.”

Betrokkenheid medewerkers

Ook de klanttevredenheidsscores zijn verder verbeterd en de hoge scores voor betrokkenheid van de thuiswerkende medewerkers in 2021 zijn stabiel gebleven. Dit ondanks dat de CAO-onderhandelingen tussen vakbond en NN nog steeds stil liggen.

Bron: Nationale-Nederlanden