‘Meer laadpalen voor elektrische auto’s in parkeergarages kan, onder voorwaarden’

‘Meer laadpalen voor elektrische auto’s in parkeergarages kan, onder voorwaarden’
© Pixabay

In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpalen voor elektrische auto’s in parkeergarages staan als nu het geval is. Dat hebben demissionair Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en Vexpan, de vereniging van parkeergarage-exploitanten afgesproken. Gevaarlijk? Lector energie en transportveiligheid Nils Rosmuller verwacht dat het onder voorwaarden goed mogelijk is.

Er zijn in Nederland zo’n 400 parkeergarages, met gemiddeld zo’n 450 parkeerplekken. In ongeveer twee derde van die garages is op dit moment nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. Concrete doelstelling van Vexpan en de demissionair staatssecretaris is dat er in 2025 bij gemiddeld 5% van de parkeerplekken in garages een laadpunt is, en in 2030 bij gemiddeld 10% van de plekken.

Elektrische auto’s hebben geen groter risico’s op het veroorzaken van brand in parkeergarages, maar een dergelijke brand vraagt wel een andere aanpak. Dat blijkt uit recent onderzoek dat Vexpan aanhaalt. Het goed inrichten van parkeergarages kan de veiligheid vergroten. Experts, garagebeheerders en gemeenten gaan daarom samenwerken om de laadpunten zo slim mogelijk te plaatsen in de garages.

Het Instituut Fysieke Veiligheid heeft in het verleden regelmatig gewaarschuwd voor het risico op brand van elektrische voertuigen. Desondanks verwacht lector Nils Rosmuller van het IFV weinig problemen door de plannen van Vexpan. Op BNR Nieuwsradio zegt hij: ‘Omdat we steeds meer te weten komen over elektrische voertuigen en het parkeren, zien we ook welke risico’s er zijn. Er zijn al extra veiligheidschecks in het oplaadproces ingebouwd, waardoor je bepaalde brandrisico’s reduceert: het zogeheten mode-3 en mode-4 laden. Dus op die manier zie je wel dat de toename van laadpunten in parkeergarages ook gepaard gaat met een toename van veiligheidsmaatregelen op het laadproces zelf.’

Dit neemt niet weg dat met een groter aantal elektrische voertuigen in parkeergarages ook de kans op brand in parkeergarages toeneemt. ‘Als je een extra activiteit toevoegt aan een bestaande situatie, dan is het over het algemeen in de lijn der verwachting dat het aantal incidenten en onvolkomenheden ook toeneemt. Het kan zijn dat gebruikers niet goed omgaan met het opladen, of dat de laadinfrastructuur zelf niet goed is aangesloten. En het kan ook zijn dat er door incidenten laadinfrastructuur kapot gereden wordt.’

Daarom moeten er volgens Rosmuller niet alleen goede afspraken gemaakt worden over het plaatsen van de laadpalen, maar ook over de automobilisten en hun voertuigen. Die moeten op een veilige manier de parkeergarage binnenkomen. ‘Dus niet met instabiele batterijen en ook niet dat ze met mode-1 en mode-2 types van laadinfrastructuur aan het werk gaan. Maar daar heeft de beheerder behoorlijk veel invloed op.’

GEEN REACTIES