Massaclaim: groep consumenten eist €240 miljoen van Achmea

Een groep consumenten daagt verzekeraar Achmea voor de rechter in een massaclaim rond risicovolle hypotheken van dochteronderneming Staalbankiers. De ruim vierhonderd klanten claimen ruim 240 miljoen euro schadevergoeding.

Tussen 2004 en 2012 sloten de klanten een hypotheeklening af in Zwitserse franken (CHF) bij Staalbankiers. Overigens hebben ook ING en ABN AMRO dergelijke hypotheken verkocht. Dat leek toen een aantrekkelijk financieel product. Totdat in januari 2015 de Zwitserse centrale bank de koppeling tussen de CHF en de euro losliet, waarna deze bijna is verdubbeld in waarde.

Het valutarisico van de lening lag volledig bij de consument. De klanten van Staalbankiers moeten daardoor in euro’s tot tweemaal het oorspronkelijke leenbedrag terugbetalen.

De groep gedupeerden heeft zich vorig jaar al verenigd in de Stichting Compensatie Zwitserse Frank Leningen (Stichting CZFL). Voorzitter is Adriaan de Gier, professional op het vlak van conflictoplossing en conflictmanagement en o.a. bekend van claimorganisatie Qollect.

Achmea zelf zegt in De Telegraaf de uitkomst van een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien. “Volgens Achmea is van een oneerlijk beding of schending van zorgplicht geen sprake, wat in eerdere procedures zowel door het Kifid als in de rechtspraak is bevestigd.” Ook zegt Achmea dat klanten te allen tijde hun leningen in Zwitserse franken kosteloos kunnen omzetten naar een lening in euro’s, met dezelfde renteopslagcondities.

Bron: Stichting CZFL