Klap wil samen met investeerder groeien in zakelijke markt

Klap en Geytenbeek Clear Benefits samen verder

Verzekeringsmakelaar Klap wordt overgenomen door investeringsmaatschappij Nedvest. Met het kapitaal dat de investeerder verstrekt, wil Klap andere kantoren overnemen.

Dat maakte directievoorzitter Jorg Roodbeen eind vorige week bekend. Klap is een zelfstandig opererende assurantiemakelaar, tevens actief op de co-assurantiemarkt. Maar omdat in het zakelijke segment er een forse consolidatieslag plaatsvindt, komt de positie van het Amsterdamse Klap in het gedrang. Om voldoende toekomstbestendig te zijn, wil het kantoor zelf actief meedoen in de consolidatie. Klap en Nedvest zijn dan ook ‘voornemens de komende jaren gezamenlijk de positie van Klap binnen de Nederlandse intermediairmarkt verder uit te bouwen’, stelt Roodbeen in een persbericht. ‘In het bijzonder via overnames.’

En zo gaat weer een nieuwe partij meedoen in het consolidatieproces, dat al een aantal jaren gaande is. Meest in het oog springend is Aon, dat onder meer Unirobe Meeus overnam en momenteel Willis Towers Watson (met een flinke tak in Nederland) probeert te acquireren. Maar ook anderen roeren zich op de zakelijke markt, zoals het samengaan van Van Lanschot Chabot en Mandemakers en de overname van Cascade/De Witte door Veldsink/VCN. En een partij als YouSure koopt (met geld van een investeerder) in rap tempo verzekeringsportefeuilles op, waaronder een deel polissen voor mkb-klanten. Er zijn overigens ook kantoren die juist een tegengesteld pad volgen, weggaan van een investeerder en een geheel eigen plan trekken, zoals de Limburgse volmachtpartij Aevitae.

Klap is in Nederland onder meer bekend als verzekeringsmakelaar voor de evenementenbranche. Dat is een sector die zeer hard door de corona-uitbraak is getroffen. Niet alleen is er inmiddels een forse schadepost voor verzekeraars, maar ook is het organiseren van festivals, beurzen, congressen en sportevenementen het komende jaar en misschien wel jaren zeer onzeker.