Iptiq ziet premie-inkomen zorgverzekeringen in Nederland flink stijgen

Swiss Re-dochter Iptiq, dat in Nederland vooral bekend is van de merknamen Promovendum en National Academic, haalde in het zorgsegment 16% meer aan premie-inkomsten.

Dat blijkt uit rapportages die te vinden zijn op de website van moederbedrijf Swiss Re. Het premie-inkomen gerelateerd aan zorg en ziektekosten steeg in Nederland van ruim 309 mln euro in 2018 naar bijna 360 mln vorig jaar. Behalve Promovendum en National Academic is ook Besured een merknaam van Iptiq in Nederland. Vanaf 2020 is Iptiq risicodrager voor de zorgverzekering van Aon.

Voor wat betreft de zorginkoop werkt Iqtiq met inkooporganisatie Caresq. Ook Aon en het Maltese EUCare (nauw verbonden met volmachtkantoor Aevitae) werken met Caresq. Een opmerkelijke overeenkomst tussen Iptiq en EUCare is dat het grootste deel van de zorgportefeuille is herverzekerd. Bij Iptiq is het voor de hand liggend dat dit bij moedermaatschappij Swiss Re is ondergebracht. Bij EUCare is dit vermoedelijk eveneens het geval, maar Swiss Re wilde dit niet bevestigen.

Daarnaast is Iptiq actief in Nederland op de reguliere levenmarkt, onder meer met overlijdensrisicoverzekeringen. Het premie-inkomen steeg in Nederland met 4 mln naar bijna 60 mln euro.