Geldbelangen blij met ommezwaai Kifid in zaak over te hoge rente

© Pixabay

Stichting Geldbelangen is blij dat het Kifid nog een keer naar een klacht over te hoge rente bij Interbank wil kijken. Volgens Geldbelangen maakt het Kifid zwalkend beleid met uitspraken over exact dezelfde klachten (‘er is te veel rente betaald’) over exact hetzelfde product (doorlopend krediet met variabele rente) van exact dezelfde aanbieder (Credit Agricole Consumer Finance; voornamelijk over Interbank.)

Kifid wees in het voorjaar een klacht toe aan een consument. Deze had de Geschillencommissie verteld een prospectus gezien te hebben waarin stond: “Uw rente is afhankelijk van de rentestand. Zodra die rentestand verandert, verandert uw rente mee”. Dat was in zijn geval niet gebeurd en dus moest de bank volgens het Kifid de rente herrekenen, rekening houdend met de ontwikkelingen van de Euribor. Het leverde de consument zo’n € 34.000 compensatie op.

Prospectus
Begin juli werd een klacht van een andere consument – die begeleid werd door Geldbelangen – afgewezen omdat de consument niet kon zeggen dat hij een prospectus had ontvangen. Stichting Geldbelangen zegt hierover “verbijsterd” te zijn. “Want een prospectus (is) niet zomaar een reclamefolder, maar vormt een wezenlijk onderdeel van de totale overeenkomst. De overheid heeft bij wet de banken verplicht gesteld zo’n prospectus beschikbaar te houden. De overheid heeft echter nooit de consument verplicht gesteld ervoor te tekenen dat hij het prospectus ook werkelijk gelezen heeft. Kifid heeft dit onvoldoende onderkend.

“Voor Geldbelangen bevestigt de zin in een prospectus (‘zodra de rentestand verandert, verandert uw rente mee’) slechts wat een consument snapt van een lening met variabele rente. Hij moet accepteren dat zijn rente omhoog gaat als ‘de rente’ omhoog gaat, maar mag verwachten dat zijn rente omlaag gaat als ‘de rente’ omlaag gaat. In de zaken die Geldbelangen gezien heeft, heeft Credit Agricole Consumer Finance dat stelselmatig niet gedaan en veel te veel rente gerekend.”

Gelijke monniken
Geldbelangen heeft namens de consument een klacht ingediend omdat het Kifid gelijke monniken geen gelijke kappen gaf. “Het Kifid blijkt daar nu gevoelig voor en Geldbelangen mag nog een keer in de richting van de Commissie van Beroep haar visie kenbaar maken. En hoopt natuurlijk dat die Commissie van Beroep deze visie zal willen volgen en de klacht alsnog zal willen toewijzen. Niet alleen in het belang van de betreffende consument, maar ook in het belang van de consumenten die in precies dezelfde situatie zitten. En tevens om banken te laten merken dat ze dit soort fratsen in de toekomst niet meer moeten uithalen.”

Bron: Stichting Geldbelangen

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.