DNB maakt risico-gebaseerde aanpak bij bestrijding financiële criminaliteit officieel

© KlausHausmann, Pixabay

De Nederlandsche Bank presenteert in een consultatie een nieuwe aanpak voor de bestrijding van witwassen en financiering van terrorisme. In een beleidsdocument zet DNB uiteen hoe zij financiële instellingen meer praktische aanknopingspunten en meer verantwoordelijkheden wil geven bij de vervulling van hun poortwachtersrol in de bescherming van de sector tegen financiële criminaliteit.

Machine learning en risico-gebaseerde aanpak

“Financiële instellingen kunnen efficiënter en effectiever te werk gaan in hun controles van klanten en transacties, mede door gebruik van innovatieve technische middelen (bijvoorbeeld door toepassing van machine learning technieken) en met meer nadruk op een risico-gebaseerd aanpak.” Bedoeling is dat deze aanpak doelgerichter is én helpt voorkomen dat strenge controles de toegang voor klanten tot bancaire dienstverlening en het financiële stelsel onnodig in de weg zit.

De voorstellen volgen op het vorig jaar verschenen DNB-rapport ‘Van herstel naar balans’, waarin de toezichthouder stelde dat de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) doelgerichter kan worden ingevuld. Pikant is dat Ali Niknam, CEO van neobank Bunq met wie DNB hardhandig botste in de rechtszaal, dit eerder al propageerde.

Financiële instellingen en andere belanghebbenden kunnen tot en met 30 november a.s reageren op de voorstellen. De definitieve versie van het beleidsdocument wordt begin 2024 gepubliceerd. Met deze nieuwe beleidsuiting komt de bestaande ‘DNB Leidraad Wwft en Sw’ te vervallen.

Bron: DNB