Communicatie over ‘Bedrag ineens’ schiet nog steeds tekort

Communicatie over 'Bedrag ineens' schiet nog steeds tekort
© kalhh, Pixabay

Leuk, 10 procent ineens opnemen van je pensioen. Maar wat betekent dit voor de inkomstenbelasting, premies volksverzekeringen en toeslagen? Veel consumenten, vooral financieel kwetsbare groepen, weten niet hoe zo’n eenmalig hoog bedrag uitpakt voor hun portemonnee. En dat is juist de groep die ook geen geld heeft om een financieel adviseur te betalen, waarschuwt de Pensioenfederatie.

De federatie maakt zich zorgen over de invoering van de optie om een bedrag ineens op te nemen in het nieuwe pensioenstelsel. Ze vreest dat dit gaat leiden tot welvaartsverlies voor deelnemers die de verkeerde keuzes maken. In een position paper die naar de Tweede Kamer is gestuurd, eist de koepelorganisatie dat de pensioenuitvoerders, maar ook de overheid, hun verantwoordelijkheid nemen.

Meer keuzevrijheid

Het bedrag ineens voorziet in de behoefte van deelnemers die meer financiële keuzevrijheid willen. Maximaal 10% van de waarde van het ouderdomspensioen kan ineens worden uitgekeerd. Maar het betekent wel dat het resterende ouderdomspensioen lager uitvalt. Bovendien kan de eenmalige verhoging van het inkomen gevolgen hebben voor de te betalen inkomstenbelasting en premies volksverzekeringen en eventuele toeslagen. Het is dus cruciaal dat deelnemers goed geïnformeerd worden over deze gevolgen om zo een verstandige keuze te kunnen maken.

Flankerend beleid

Het is niet de eerste keer dat de Pensioenfederatie – en ook het Nibud – op dit hiaat wijst. Al bij de internetconsultatie van de wetswijziging wees ze erop dat er ‘flankerend beleid’ van de overheid nodig is. Helaas is dat er niet gekomen.

• De gevraagde rekentool van de Belastingdienst, die inzichtelijk maakt wat de gevolgen zijn van het bedrag ineens voor de toeslagen, fiscaliteit en Zvw-premies, komt er niet.
  • Bestaande rekenhulpen van de Belastingdienst achten de pensioenuitvoerders ongeschikt.
  • Een informatiepunt waaraan gewerkt wordt met de Pensioenfederatie, het Verbond van Verzekeraars, de Belastingdienst, het Nibud, de Sociale Verzekeringsbank en betrokken ministeries, is niet genoeg op de persoon toegesneden.
  • En een financieel adviseur, die is juist voor de meest kwetsbare groep niet te betalen.

Daarom bepleit de federatie een actieve rol van de regering en van alle betrokken (overheids)instellingen “om volledige en essentiële communicatie en begeleiding voor het bedrag ineens op te starten voor mensen die op het punt staan om met pensioen te gaan”. Daarnaast bepleit de federatie een ingangsdatum van het wetsvoorstel Herziening bedrag ineens van 9 maanden ná de publicatie van de wet in het Staatsblad.

Bron: Pensioenfederatie