Beroepsverbod voor 10 hypotheekadviseurs ABN AMRO

© Pixabay

De tuchtcommissie van de Stichting Tuchtrecht Banken heeft tien hypotheekadviseurs van ABN Amro een tijdelijk beroepsverbod opgelegd. De adviseurs overtraden de bankierseed door de handtekening van een of meer klanten te kopiëren. De beroepsverboden variëren van twee tot zes weken.

Uit een intern onderzoek van de bank bleek dat tussen 2013 en 2016 in totaal 114 adviseurs handtekeningen hebben gekopieerd zonder toestemming of medeweten van klanten. Het gaat om ongeveer 700 gekopieerde handtekeningen. De adviseurs plaatsten de handtekening van klanten bij zogeheten hersteladviezen, waarmee eerder afgegeven hypotheekadviezen werden verbeterd. ABN Amro legde eerder zelf al sancties op aan de betrokken medewerkers en meldde de zaak van 76 hypotheekadviseurs bij de Stichting Tuchtrecht Banken.

De tuchtcommissie heeft in de strafoplegging overigens meegewogen dat de gestrafte adviseurs tot het kopiëren van handtekeningen waren gekomen door „de druk van het door de bank gecreëerde moeizame werkproces”. Hun leidinggevenden stuurden op te behalen doelen en belemmeringen waren niet of nauwelijks bespreekbaar.

Frans van der Horst, CEO Retail ABN Amro, had gehoopt op een lagere straf: een berisping in plaats van een beroepsverbod, zoals de STB ook aan de Tuchtcommissie Banken had voorgesteld. “Tevens vind ik het heel vervelend dat op dit moment nog 66 collega’s in onzekerheid zitten.”

Bron: ABN Amro, Stichting Tuchtrecht Banken

www.findinet.nl/newsletter/
Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.