ASR moet opnieuw betalen in woekerpoliszaak

ASR moet opnieuw betalen in woekerpoliszaak
© Pixabay

ASR heeft opnieuw een rechtszaak verloren in een door ConsumentenClaim aangespannen woekerpolisprocedure. Het betreft een levensverzekering/overlijdensrisicoverzekering in samenhang met beleggingen. Het Gerechtshof in Den Bosch oordeelde gisteren dat de door ASR verstrekte informatie bij het afsluiten van de polis onjuist en misleidend is en dat ASR onrechtmatig gehandeld heeft door hoge verborgen kosten in te houden. De verzekeraar is veroordeeld tot betaling van € 8.000,- aan verborgen kosten, wettelijke rente en proceskosten.

De rechters verweten ASR onder meer dat de verzekeraar de werking van het product en de bijbehorende kostenstructuur niet goed heeft uitgelegd. ASR wist van tevoren welke kosten zij zou inhouden, maar heeft bewust niets verteld en vooral de nadruk gelegd op de mogelijke opbrengsten. Het rendementspercentage van 13% waarmee in de offerte werd gerekend, hield geen rekening met de fondsbeheerskosten. Het rendementspercentage was bovendien niet in overeenstemming met de door de klant gekozen beleggingen. Er werden hoge verborgen kosten ingehouden, die door de complex geformuleerde polisvoorwaarden voor klanten niet te doorgronden waren.

De stelling van verzekeraars dat bij het afsluiten van woekerpolissen kosten niet gespecificeerd hoefden te worden en dat kon worden volstaan met een rekenvoorbeeld, werd door het hof van tafel geveegd. Deze uitspraak heeft volgens ConsumentenClaim ook grote gevolgen voor andere verzekeraars.

Tussenpersoon
Ook de tussenpersoon van ASR kreeg ervan langs. Volgens het hof heeft deze een zeer hoge provisie ontvangen, terwijl hij niets anders heeft gedaan dan het invullen van het aanvraagformulier.

Eerder dit jaar bepaalde het Hof dat ASR de door haar ingehouden kosten op een Falcon Levensplan polis aan de klant moet terugbetalen. Het ging daarbij om de zogenaamde eerste kosten, poliskosten en een deel van de ingehouden fondskosten.

GEEN REACTIES