‘Aon moet deze maand concessies doen voor goedkeuring overname WTW’

Verbond: overgangsregeling pensioenakkoord is ontoereikend
© Pixabay

De Europese Commissie dreigt de aangekondigde overname van verzekeringsmakelaar Willis Towers Watson te blokkeren, wanneer bieder Aon in de komende weken niet met concessies komt.

Dat meldt persbureau Reuters op basis van bronnen die dichtbij de onderhandelingen staan. De Amerikaanse website Businessinsurance.com bericht hierover. Aon deed vorig jaar maart een bod op WTW van 30 mrd dollar. Meteen kwamen vanuit de verzekeringsbranche bezorgde geluiden over negatieve gevolgen voor de concurrentie op de markt voor makelaars. Onder meer NARIM-voorzitter Adri van der Waart sprak zijn zorgen uit over de voorgenomen overname.

De Europese Commissie startte een onderzoek naar de mededingingsgevolgen van de overname voor de Europese markt. Dat onderzoek is nog steeds niet afgerond. Eind vorig jaar kwamen signalen naar buiten dat de Commissie meer tijd nodig zou hebben om tot een oordeel te komen.

Volgens de Reuters-bronnen is de Commissie op dit moment bezig met het afronden van een document met bezwaren ten aanzien van de deal. In dit document zouden ook eisen staan waaraan Aon zou moeten voldoen om toch groen licht te krijgen. Dat zou een aanzienlijke vertraging van het proces betekenen. Om de publicatie van een dergelijk document af te wenden, zou Aon in de komende weken concessies moeten doen, aldus de bronnen. Aon zou volgens hen al wel informeel met de Commissie hebben overlegd hierover, maar nog niet met een concreet voorstel zijn gekomen. Aon weigerde Reuters commentaar op het verhaal van de bronnen.

Het wordt niet duidelijk op welke bedrijfsonderdelen de mogelijke concessies betrekking hebben. In Nederland zijn beide makelaars zeer actief op de markt voor employee benefits. In het geval de EU-bezwaren hier over gaan, zou dat tot gevolg hebben dat een groot deel de Nederlandse tak van WTW niet samengevoegd gaat worden met die van Aon.