NARIM bezorgd over overname WTW door Aon

© NARIM

De overname van Willis Towers Watson door verzekeringsmakelaar Aon krijgt een weinig enthousiast onthaal van de Nederlandse risk en insurance managers.

NARIM-voorzitter Adri van der Waart zegt in een reactie op Commercial Risk Online dat hij ‘serieuze zorgen heeft’ over de fusie. ‘Het zorgt voor minder keus voor risk managers in de zoektocht naar de beste makelaarsoplossing.’ Gisteren werd bekend dat Aon branchegenoot Willis Towers Watson wil overnemen voor $30 mrd.

De afname van het aantal verzekeringsmakelaars die wereldwijd actief zijn, is volgens Van der Waart niet goed vanuit het perspectief van marktpositionering. Aon zou vanwege de overname mogelijk te dominant worden voor wat betreft het prijsbeleid, verwacht de NARIM-voorzitter. Daarnaast zal er door efficiencymaatregelen werkgelegenheid bij de combinatie verdwijnen. ‘Dat kan op termijn de reputatie van Aon bij klanten beschadigen.’

De voorzitter van de Belgische zusterorganisatie van de NARIM is zelfs uitgesproken negatief over de voorgenomen overname. ‘De enige winnaars zijn de aandeelhouders en enkele uitverkoren bestuurders. Klanten en werknemers zijn de grote verliezers’, aldus Belrim-voorzitter Carl Leeman. ‘Verder valt het te bezien of de Europese Commissie akkoord gaat, omdat een combinatie van deze grootte marktverstorend kan zijn. Het kan zijn dat er onderdelen verkocht moeten worden.’

De Duitse en Britse organisaties van risk managers reageerden wat behoedzamer. Zij riepen Aon op de focus op de klant niet te verliezen, maar gaven wel de waarschuwing dat hun leden naar alternatieven gaan kijken wanneer de beloofde voordelen voor klanten niet worden geleverd.

Bron: Commercial Risk Online