‘Aegon, Allianz en NN Group investeren nog altijd in wapenleveranciers’

Verzekeraars investeren meer dan 5 miljard euro in bedrijven die wapens leveren aan strijdende partijen in conflictgebieden zoals Jemen. Verreweg de grootste investeerders zijn Aegon, Allianz en NN Group. Dat meldt de Eerlijke Verzekeringswijzer na nieuw onderzoek naar beleggingen van de negen grootste verzekeraars in Nederland.

Het zou gaan om wapenleveranties van veertien bedrijven aan bijvoorbeeld Saoedi-Arabië. Dat land maakt in Jemen heel veel burgerslachtoffers met luchtaanvallen. Bij verzekeraars ASR, CZ, Menzis en VGZ werden geen beleggingen in deze bedrijven gevonden.

Uit eerder onderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer in 2015 bleek ook al dat verzekeraars investeerden in de wapenbedrijven. Bij Allianz, Aegon en NN Group verbeterde er sindsdien weinig tot niets. In januari prees de Eerlijke Verzekeringswijzer o.a. NN Group nog om haar verbeterde beleggingsbeleid, maar dan vooral op het gebied van investeringen in bedrijven die in verband worden gebracht met corruptie en klimaatverandering.

Achmea en Vivat beleggen beide in één van de veertien wapenbedrijven. Deze verzekeraars verbeterden hun beleid wel, en zouden op basis van hun beleid nu juist in actie moeten komen, vindt de Eerlijke Verzekeringswijzer. “Met de beleggingen in deze bedrijven profiteren de verzekeraars van oorlog. Ze investeren bovendien in bedrijven die doen wat de Nederlandse regering al sinds 2016 niet wil: wapens leveren aan Saoedi-Arabië.”

Bron: Eerlijke Verzekeringswijzer