Achmea stopt met beleggingen in kolen en teerzand

© Pexels

Achmea belegt niet meer in bedrijven die meer dan 30% van hun omzet halen uit kolen of uit de winning van olie uit teerzanden. Deze industrie is verantwoordelijk voor een zeer groot deel van de wereldwijde uitstoot van broeikasgas. Deze bedrijven worden op de uitsluitingslijst geplaatst omdat ze niet meer passen binnen de strategie van Achmea, meldt het bedrijf.

Een jaar geleden al werd uit onderzoek van Greenpeace bekend dat pensioenbeleggers als Achmea, ABP, NN en PFZW beleggen in de zeer vervuilende teerzandwinningen in Canada.

Achmea hanteert normaal gesproken bij dergelijke industrieën de strategie om vervuilende bedrijven aan te sporen tot een ‘groenere’ bedrijfsvoering, met haar zogeheten ‘engagementprogramma’, licht een woordvoerster toe. O.a. ABP en PFZW doen dit ook. Bij sommige bedrijven gaat deze verduurzaming echter niet snel genoeg naar de zin van Achmea. “Daarom kiest Achmea bij de meest vervuilende kolenbedrijven en teerzandverwerkers nu voor uitsluiting.”

Tegelijkertijd wil Achmea doorgaan met het uitoefenen van haar invloed. “Daarbij rekenen we erop dat bedrijven aan kunnen tonen dat zij beleid hebben om in een vastgesteld tijdpad over te gaan naar duurzamere alternatieven.”

Bestuursvoorzitter Willem van Duin: ”Wij willen uiteindelijk alleen blijven beleggen in ondernemingen die een beleid hebben dat gericht is op verduurzaming én in bedrijven die actief bijdragen aan de energietransitie. Wij zijn daarover in gesprek, bijvoorbeeld met de resterende mijnbouw- en nutsbedrijven waarin wij beleggen. We rekenen erop dat deze bedrijven aan kunnen tonen dat zij beleid hebben om in een vastgesteld tijdpad over te gaan naar duurzamere alternatieven.”

Achmea Investment Management belegt premiegelden en vermogens van klanten, waaronder pensioenfondsen, en is naar omvang – met meer dan 130 miljard euro onder beheer – de derde institutionele vermogensbeheerder van Nederland.

Bron: Achmea