Stervoetballer stort in zee : Gevecht om de centjes gaat jaren duren

Zie ook vervolg op deze publicatie : Deel 2, Deel 3, Deel 4
De Argentijnse voetballer Emiliano Sala nam maandag 21 januari 2019 afscheid van zijn oude club FC Nantes.
De aanvaller was het voorafgaande weekeinde te Cardiff ivm de feestelijke presentatie nog ten huize van zijn nieuwe werkgever : FC Cardiff City. Daarna was hij teruggekeerd naar Frankrijk om enkele zaken af te ronden en om afscheid te nemen van zijn oude ploeggenoten.

30 miljoen Euro
Sala vertrok die avond ivm de retourvlucht   om 19.15 uur Franse tijd met het eenmotorige sportvliegtuigje uit Nantes.

Zijn nieuwe club Cardiff City legde maar liefst 30 miljoen euro neer voor de 28-jarige spits.
Dat is inclusief salarissen en premies die nu eenmaal verschuldigd zijn bij een transfer van een topspeler als Sala. Sala was voor de club de duurste aankoop ooit.

Ter hoogte van de Kanaaleilanden verdween het toestel rond 20.23 van de radar.

Een zoektocht met vliegtuigen, helikopters en reddingsboten leverde dinsdag niets op.
De autoriteiten schatten zijn
kansen op overleving in op
minimaal.
Het is denkbaar dat de crash heeft plaatsgevonden nabij
een passerend vaartuig, maar er zijn geen berichten ontvangen die daarop duiden.  Het was overigens donker.

Het Kanaal staat bekend om het grote getijdenverschil en met name rond de vermoedelijke locatie van de crash stroomt het water onstuimig langs de rotsen en eilanden als Alderney, Guernsey en Jersey. Het getij was juist op het hoogste punt.

Een wrak op zee kan dan in korte tijd een grote afstand afleggen voor het gezonken is.

Verzekeringsdekking
Het is aannemelijk dat Cardiff City een adequate verzekering heeft lopen. Met een dergelijke verzekering worden de financiële belangen afgedekt voor het geval een voetballer overlijdt of als gevolg van een ziekte of een blessure zijn contract niet meer
kan nakomen.
Meestal bepalen verzekeraars dat het reizen met vliegtuig gedekt is, mits gebruik wordt gemaakt van een regulier verkeersvliegtuig.
Het is dus nog maar de vraag of deze verzekering ook het risico dekt van een nachtelijke vlucht over het kanaal, met een eenmotorig sportvliegtuigje.

En als dat niet het geval is, dan zal het nog vele jaren duren voordat is vastgesteld wie
de rekening moet betalen voor de financiële schade die de Club heeft geleden als gevolg
van het verlies van de top-voetballer.

  1. Wie heeft de vluchten geboekt en op wiens verzoek ?
  2. Welke partijen waren op de hoogte van het feit dat Sala een retourvlucht maakte naar Nantes ?
  3. Zijn deze partijen op de hoogte gesteld van de wijze waarop Sala werd vervoerd ?
  4. Is deze informatie tijdig gedeeld met de verzekeringsadviseur ?
  5. En heeft deze de informatie ook tijdig ter kennis gebracht van de desbetreffende verzekeraars ?
  6. En hebben deze verzekeraars ingestemd met de voorgenomen reis ?
  7. Had Sala zelf ook nog verzekeringen lopen ?
  8. Was Sala al bij de verzekering afgemeld door zijn vorige werkgever FC Nantes ?
  9. enz. enz.

Een slangenkuil zonder weerga
Talloze vragen waarop schade experts het antwoord zullen moeten vinden.
En alle betrokken zullen vooraf juridisch advies moeten inwinnen voordat informatie mag worden verstrekt, want:

– Hoe zit het met de omvang van jouw aansprakelijkheidsverzekering ?
– Kan een claim jou/jouw bedrijf ruïneren ?
– Zijn alle besluiten rond de reis genomen door personen die onder de dekking van beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen vallen ?
– Was Sala wel of niet betrokken bij het besluit om te reizen met een
eenmotorig toestel ?
– Heeft iemand aangedrongen op een overhaaste terugkeer naar Cardiff ?

Het is een slangenkuil zonder weerga en het gaat om heel veel geld.

GEEN REACTIES