Stervoetballer stort in zee (deel 2)

Naar aanleiding van het ongeval dat stervoetballer Emiliano Sala is overkomen, publiceerde Findinet een artikel over de verzekeringstechnische implicaties. Nog steeds is niet duidelijk welk standpunt verzekeraars innemen.

Vervolg op onze publicatie van 25 januari jl.(link)

Er komen steeds meer details naar buiten over de omstandigheden waaronder stervoetballer Sala om het leven is gekomen. Onderstaand een vrije vertaling van zaken die zijn gepubliceerd door het Engelse dagblad The Sun :
What caused Emaliano Sala’s plane to crash ? 

Retourtje Cardiff / Nantes
De 59-jarige Engelse pilot van het vliegtuigje waarmee sportman Emiliano Sala een retourtje Cardiff City > Nantes zou vliegen, beschikte niet over een licentie voor het uitvoeren van commerciële vluchten.
Dave Ibbotson (vader van 4 kinderen) was verwikkeld in een gevecht over de betaling van £18.000 aan schulden, zo wordt gemeld.
Hij was eigenaar van een loodgieters- gasfittersbedrijf en was tevens actief als DJ waardoor hij zijn passie voor vliegen kon bekostigen. Ten tijde van de crash was hij betrokken bij vier rechtszaken.
Voorafgaande aan de vlucht had hij vrienden verzocht zijn website te bezoeken om zodoende zijn Google waardering te stimuleren.

Ibbotson zou ook actief op zoek zijn geweest naar vlieg-jobs met grotere afstanden, nadat hij duizenden keren korte vluchten had gedaan met parachutisten. “Wij zagen Ibbotson nooit als de piloot, hij was gewoon de man aan de stuurknuppel die parachutisten naar boven bracht.

Sala wees reguliere vlucht af
Een woordvoerder van Cardiff City stelde dat Sala de club voorstel tot het nemen van een reguliere vlucht had afgewezen.

IJsvorming
Een luchtvaart expert beweerde: “Er zijn berichten waaruit blijkt dat de voetballer nog een bericht had verzonden en daarin zou staan dat het vliegtuigje ernstig schudde en dat er stukken vanaf braken. Dat kan ijs zijn geweest. Dat duidt er namelijk op dat er sprake was van ijsvorming op de vleugels.

De vlucht
Uit verslagen zou blijken dat Ibbotson er pas na vier pogingen in was geslaagd om het luchtruim te kiezen.
Het vliegtuig klom eerst tot 5.000 ft, maar later vroeg de piloot toestemming aan de luchtverkeersdienst van Jersey te mogen dalen tot 2.300 ft. Het toestel verdwenen vervolgens om 20.30 uur van de radar in de buurt van het eiland Alderney.

Het meest waarschijnlijke scenario is, dat de piloot op 2300 ft worstelde met het behouden van snelheid. Het is aannemelijk dat het sportvliegtuig vervolgens in één stuk te water is geraakt, want als het in de lucht uiteen is gevallen, zouden vele brokstukken zijn aangetroffen.

Te Nantes aangekomen
Na zijn aankomst in Frankrijk – twee dagen eerder- had Ibbotson nog tegenover zijn vrienden grapjes gemaakt over de landing in Nantes.
Zo vertelde hij een vriend: “De landing was niet echt slecht, maar ik mijn vaardigheden met de ILS (instrument landing system ben) zijn wellicht een beetje roestig.

Hij vervolgde :  “de landing was een beetje aan de hoge kant, nou ja beter dan aan de lage kant. Ibbotson had de tijd tussen de twee vluchten doorgebracht in Nantes.

Zee erg diep
De zee is in die omgeving zo diep als de Big Ben hoog is. Dat bemoeilijkt het terugvinden van het wrak aanzienlijk.

GEEN REACTIES