Sector durft weer meer risico’s aan; premievolume Vereende daalt

Door Gepubliceerd op: 17 juni 2024
Sector durft weer meer risico's aan; premievolume Vereende daalt

De bruto verdiende premie van verzekeraar de Vereende is in 2023 met 1,5% gedaald: van 60,2 miljoen euro naar 59,3 miljoen euro. Vooral het aantal polissen voor taxi- en bezorgbrommers nam af. Gezien de functie van de Vereende – vangnetverzekeraar voor risico’s die reguliere verzekeraars niet dekken – ziet de directie dit niet direct als een probleem. Wel houdt zij de kostenratio scherp in de gaten.

“Er staan als we nodig zijn en loslaten als de reguliere verzekeringsmarkt het weer oppakt”. De Vereende herhaalt dit motto nog maar eens in het jaarverslag over 2023. De ontwikkelignen sinds halverwege 2022 passen er nl. precies in: toen begon er een einde te komen aan de grote premiegroei van de jaren daarvoor en nam de omzet af.

Taxi’s en bezorgbrommers

Zo heeft de Vereende voor taxi’s en grotere (bezorg)brommercontracten een aantal jaren de rol van vangnetverzekeraar vervuld. Inmiddels heeft de reguliere markt weer interesse om een deel van deze risico’s te verzekeren, dus daalde het aantal contracten weer. De standspremie voor deze producten is in 2023 met ongeveer 7 miljoen premie afgenomen. Deze daling is inmiddels nagenoeg gestabiliseerd. Tegelijkertijd is ook de intermediaire portefeuille gekrompen: met 0,6 miljoen euro; van 51,0 naar 50,4 miljoen euro.

De Vereende volgt deze ontwikkelingen nauwgezet om te zien of de aanbieders een structurele oplossing bieden. Met name bij nieuwe (buitenlandse) toetreders is de vraag of zij voor de lange of voor de korte termijn kiezen.

Gestage groei bij overige polissen

In de portefeuille van overige individuele polissen is nog steeds een gestage groei te zien. De standspremie steeg in 2023 met ongeveer 3 miljoen euro. Die groei wordt veroorzaakt door betere data-analyses en strenger acceptatiebeleid bij reguliere verzekeraars. Verwacht wordt dat dit zich de komende jaren zal voortzetten. De solvabiliteit is in 2023 gestegen van 182% naar 191%.

Praalwagens en auto’s met CD-kenteken

De Motorrijtuigenportefeuille bepaalt voor een groot deel het premievolume van de Vereende. En naast de aandacht voor personenauto’s, taxi’s en bestelauto’s steekt de Vereende veel energie in de ‘speciale Motorrijtuigenproducten’. Denk aan deelscooters, e-bikes, landbouwvoertuigen, e-steps, praalwagens en auto’s met CD-kenteken. In volume is dit slechts een klein deel van de portefeuille, maar juist in dit segment biedt een groot deel van de reguliere markt geen dekking meer, omdat dit te specifieke vakkennis vraagt.

Verantwoord kostenniveau

Voor de Vereende is het premievolume wel van belang om een verantwoord kostenniveau in verhouding tot de inkomsten te houden. De organisatiekosten stegen namelijk in 2023, van 15,8 naar 19,2 miljoen euro. In procenten gaat het om een groei van de bedrijfskosten t.o.v. de bruto premie van 25,4% in 2022 naar 31,6% in 2023.

In 2023 is fors geïnvesteerd in o.a. verbetering van de IT-infrastructuur, de implementatie van het informatiebeveiligingsbeleid en de migratie van de dashboarding-omgeving. Inmiddels is een interventie op de kosten gedaan, maar de effecten daarvan zullen deels pas in 2024 zichtbaar worden. De directie verwacht de komende jaren weer tot een lager kostenniveau te komen.

Schaderatio

De bruto schaderatio lag in het boekjaar 2023 zeer hoog, mede door een incidentele Motor-WA-schade in december, voorlopig geschat op 6 miljoen euro. De combined ratio kwam hierdoor uit op 103%. Zonder deze schade zou de ratio ca. 93% zijn geweest. De combined ratio staat ook onder druk door de gestegen kostenratio. Hoewel grotendeels gedekt door de herverzekeraars, zal de ontwikkeling van de bruto schadelast in de bruto premies moeten worden verwerkt.

Doorlooptijden teruggedrongen

De doorlooptijden werden in 2023 verder teruggedrongen. De Vereende plukt de vruchten van het zogeheten Service Excellence-programma. Het feit dat steeds meer zaken automatisch verwerkt kunnen worden speelt daarbij een belangrijke rol.

BAVAM

De BAVAM-premieportefeuille (beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor financieel dienstverleners en makelaars en taxateurs in onroerende zaken) is nagenoeg stabiel. Het premievolume van de portefeuille daalde in 2023 licht van 9,2 naar 8,9 miljoen euro.

Onverzekerd rijden tegengaan

In 2022 werd in samenwerking met de RDW en een vijftal assurantieadviseurs de pilot voortgezet om onverzekerd rijden tegen te gaan. De RDW kreeg regelmatig de opmerking van onverzekerden dat er geen verzekering te krijgen was. In deze pilot werd de klantreis vereenvoudigd en deden adviseurs de onverzekerden een verzekeringsaanbod. Eerst bij een reguliere verzekeraar, en als dat niet lukte bij de Vereende. Voor ruim 60% is alsnog een verzekeringsoplossing gevonden. In 2023 is samen met RDW besloten deze pilot in een definitieve vorm om te zetten.

Nieuwe directievoorzitter

Op 1 november 2023 is Carola Wijkamp-Hermsen gestart als directievoorzitter van de Vereende. Zij volgde Ingrid Visscher op, die na ruim acht jaar afscheid nam.

Bron: Vereende

Deel dit bericht, kies uw platform!

Linda Welther

Linda Welther