Hypotheekadviseur mag risico echtscheiding niet onbesproken laten

Hypotheekadviseur mag risico echtscheiding niet onbesproken laten
© Pixabay

Een op de drie huwelijken strandt. Het einde van de zomervakantie is bij uitstek het moment om te scheiden. Volgens diverse bronnen zou het aantal scheidingen eind augustus zo’n 10 tot 30% hoger liggen dan in andere maanden (afgezien van januari, direct na de feestdagen).

De ex-partners maken tal van fouten op financieel gebied. Dit voorjaar wees onderzoek van Motivaction uit dat 42% van de mensen die de afgelopen drie jaar uit elkaar zijn gegaan, achteraf spijt heeft van gemaakte financiële afspraken.

Het probleem is zo groot, dat de Belastingdienst deze week een campagne is gestart om mensen die willen scheiden, te helpen. Veel voormalige partners blijken bijvoorbeeld allebei hypotheekrente van de gezamenlijke woning af te trekken, met forse naheffingen van de fiscus tot gevolg.

Eind juli maakte NHG bekend dat woningkopers bij het afsluiten van een hypotheek zelden rekening houden met een eventuele scheiding. Hypotheekadviseurs blijken voornamelijk de focus te leggen op acceptatie, terwijl er meer zorg en aandacht zou moet komen voor woningeigenaren die een impactvolle gebeurtenis als een scheiding doormaken.

Het onderzoek wijst uit dat 80% van de ondervraagde woningkopers geen rekening had gehouden met een eventuele scheiding tijdens het afsluiten van de hypotheek. Wel hield een groot deel van deze woningkopers rekening met andere grote levensgebeurtenissen, zoals het overlijden van een partner.

Adviseurs laten werk liggen
Adviseurs laten hier dus werk liggen. Maar het is ook moeilijk om zo’n onderwerp aan te roeren in een klantgesprek. De gemiddelde huizenkoper denkt waarschijnlijk: ‘Dat overkomt ons niet’. Dit maakt het risico op scheiden een moeilijker onderwerp dan het risico van arbeidsongeschiktheid of overlijden.

Tot moet de adviseur er iets mee. Het vereist een goede voorbereiding en gespreksvaardigheid. De adviseur moet zich niet laten meeslepen door stellen die snel hun financiering rond willen krijgen.

Het vereist extra inspanning, maar op langere termijn levert het meer waardering op van de klant, in elk geval van een op de drie echtparen.

GEEN REACTIES