Zorgverzekering minder besproken op social media

© Clipit

Er is op social media eind 2015 beduidend minder aandacht geweest voor zorgverzekaars dan het jaar ervoor. Van de merken worden VGZ, Menzis en Univé online het meest besproken. Het sentiment rond alle labels blijft overwegend positief. Dit en meer blijkt uit het jaarlijkse (social) media-monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder alle zorgverzekeraars in Nederland.

Hete hangijzers blijven de bekendmakingen van de premies en issues die spelen rond individuele merken. Daar waar vorig jaar het aantal berichten met 40% explosief steeg ten opzichte van het jaar ervoor, is dit jaar het aantal berichten met 25% afgenomen.

Mogelijke oorzaken zijn de afspraak om minder reclame te maken, een lagere premiestijging en er speelden minder mediagevoelige issues als vrije artsenkeuze. De (openbare) berichten zijn overigens vooral afkomstig van Twitter (84.525 tweets), gevolgd door Independer Reviews en in mindere mate Facebook, online fora en reactierubrieken op nieuwssites.

De trend dat de meeste merken relatief zelf weinig berichten initiëren op social media zet zich door. De meeste berichten zijn het resultaat van webcare. VGZ wordt het meest genoemd maar zendt zelf slechts 8% eigen berichten uit. Menzis komt niet veel verder met 11% eigen berichten. De merken Anderzorg (31%), FBTO en Ditzo (beiden 24%) doen zelf het meest aan het creëren van reuring rond het merk. Opvallend, Ditzo bracht vorig jaar nog 50% van de berichten zelf uit.

(Bron: Persbericht Clipit)

 

GEEN REACTIES