Zoekservice verzekeringspolissen stopt per 1 mei

Zoekservice verzekeringspolissen stopt per 1 mei
© Pixabay

Mijnverzekeringenopeenrij.nl zal niet doorontwikkeld worden naar een volledige service. Dat heeft de Stichting De Poliskluis, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website, in afstemming met de deelnemende verzekeraars besloten.

De website, waarop consumenten gratis een overzicht kunnen maken van hun verzekeringen, bevindt zich sinds mei vorig jaar in een testfase. Doel van de service is o.a. dubbel- en onderverzekeren tegen te gaan.

Aan de site gingen jaren van voorbereidingen vooraf. Maar enkele grote verzekeraars, waaronder ASR en NH1816, gaven bij de lancering al aan geen belangstelling te hebben om mee te doen. Uit een evaluatie blijkt nu dat er “onvoldoende capaciteit” bij verzekeraars aanwezig is om de website verder door te ontwikkelen tot een volwaardige dienst en een ruime dekking aan beschikbare verzekeringen te garanderen.

Op 1 mei 2019 zal de website niet meer bereikbaar zijn en zullen alle accounts verwijderd worden. Gebruikers zijn inmiddels geïnformeerd.

Jammer. Het Verbond schermt al jaren in zijn beleidsplannen met speerpunten als “versterken van de klantrelatie” en “betrokkenheid bij de klant” en noemt de zoekservice daarbij expliciet als paradepaardje. Maar het heeft zijn leden dus niet kunnen overhalen om prioriteit aan dit instrument te geven.

De behoefte onder consumenten is er echter wel. Gfk meldde vorig jaar na onderzoek dat slechts 16 procent van de verzekerden zijn verzekeringspolissen digitaal bewaart. En vandaag meldt het Verbond dat de “Zoekservice Verloren Polissen”, waarmee het Verbond klanten helpt om zoekgeraakte polissen van overleden familieleden te traceren, in tien jaar tijd bijna 20.000 aanvragen heeft verwerkt. Het aantal aanvragen laat een duidelijk stijgende lijn zien, van 962 in 2009 naar 3.384 vorig jaar.

Bron: Verbond van Verzekeraars, Poliskluis

GEEN REACTIES