Ziekteverzuim blijft lastig onderwerp voor werkgevers

Ziekteverzuim blijft lastig onderwerp voor werkgevers
© Pixabay

Met een campagne voor werkgevers en een toolkit voor verzekeringsadviseurs vraagt Nationale Nederlanden aandacht voor ziektepreventie op het werk. Hiermee wil de verzekeraar leidinggevenden versterken in de rol die zij kunnen spelen om ziekteverzuim op het werk te voorkomen.

Vier op de tien leidinggevenden kent de wet- en regelgeving over ziekteverzuim niet of nauwelijks, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Kantar onder 1100 werkgevers. Ook besteden zij de nazorgzaken wanneer iemand ziek of arbeidsongeschikt is liever uit aan specialisten. Dit ondanks dat werkgevers de vitaliteit van hun werknemers bijna allemaal (89 procent) een belangrijk thema vinden.

Wanneer een werknemer langer dan twee weken ziek is, weet twintig procent van de ondervraagde leidinggevenden niet wat te doen. In de horeca ligt dit percentage van onwetendheid het hoogst (34 procent). De gezondheidszorg komt als beste uit de bus met slechts 11 procent van de managers die niet adequaat weten te handelen.

Ondanks de kennisachterstand, toont het onderzoek aan dat bijna driekwart van de managers (74 procent) geen behoefte heeft aan (externe) hulp om uitval te voorkomen. Tot het moment dat een werknemer daadwerkelijk uitvalt. Dan besteedt een groot deel van de leidinggevenden de zaken wel graag uit aan een specialist. Opvallend is dat 30 procent van de onderzochte MKB-bedrijven niet is verzekerd voor het verzuim van de werknemers of geen (wettelijk verplichte) arbodienstverlening afneemt.

Goed gesprek
“Een goed gesprek tussen manager en teamlid is soms al genoeg om de werknemer weer met plezier aan het werk te krijgen”, aldus Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen. “Bij een werknemer die langer verzuimt is vaak meer nodig. Echter weten veel leidinggevenden niet wat de mogelijkheden zijn om verzuim te verkorten of voorkomen.”

Om Nederlandse werkgevers daarbij te helpen, lanceert Nationale-Nederlanden vandaag het platform ‘Hoe gaat het als?’; een platform met tips van experts en persoonlijke verhalen. Daarnaast is voor verzekeringsadviseurs de online toolkit ‘Samen succesvol’ ontwikkeld. Op ‘Samen succesvol’ staan de (verbeterde) inkomensverzekeringen van Nationale-Nederlanden centraal, met praktische tools zoals productpresentaties, infographics en rekentools.

GEEN REACTIES