Winst TVM duikelt van €20 mln naar €11 mln

Michel Verwoest wordt nieuwe CEO van TVM verzekeringen
© TVM

Onervaren chauffeurs zorgden in 2017 voor meer schade en voor een negatief technisch resultaat bij transportverzekeraar TVM.

Dat blijkt uit het jaarverslag van de verzekeraar uit Hoogeveen. Het technisch verzekeringsresultaat daalde vanwege de hoge schadelast van €4,5 mln in 2016 naar een verlies van €5,8 mln afgelopen jaar. Door goede beleggingsinkomsten kon TVM toch een positief nettoresultaat noteren.

Chauffeurs
Aangezien TVM voornamelijk actief is op het gebied van motorrijtuigenverzekeringen bestaan de schaden voornamelijk uit materiële schade en letselschade. De schaderatio (schadebedrag als percentage van de premie) steeg in 2017 van 79,2% naar 81,9%. Bestuursvoorzitter Arjan Bos wijt deze ontwikkeling aan de toegenomen drukte op de weg in combinatie met een nijpend tekort aan ervaren chauffeurs. ‘Bedrijven hebben steeds minder tijd om intern chauffeurs goed op te leiden. Er moet gereden worden. Verder is er een strakke planning, soms te strak.’ De schade loopt volgens Bos ook op door wat grotere incidenten. ‘Verder is schadeherstel van het materieel ook steeds ingewikkelder, omdat er steeds meer elektronica in de trucks komt te zitten.’

Gedrag
Als reactie op het negatieve technisch resultaat gaat TVM de WA-premie verder verhogen, aldus financieel bestuurder Dirk Jan Klein Essink. Hij noemt een premieverhoging ‘onvermijdelijk’. Daarnaast zal het rijgedrag van de chauffeur van invloed zijn op de hoogte van de premie voor een transportbedrijf. Klein Essink: ‘Uit onze pilot veilig rijgedrag is gebleken dat er een verband bestaat tussen rijgedrag en schade. Het verzekeringsproduct dat daarbij hoort heet ‘Pay how you drive’. Goed en voorzichtig rijgedrag gaat beloond worden met een lagere premie.’ Om dit verder vorm te geven gaat TVM meer gebruik maken van data-analyse.

Benchmark
Verder gaat de verzekeraar data-informatie gebruiken om benchmarks uit te voeren. CEO Bos: ‘Hierbij wordt de klant vergeleken met onder andere gemiddelden in bijvoorbeeld bepaalde deelmarkten. Daar zie ik heel veel toekomst in. Bijvoorbeeld via het analyseren van algoritmes kijken waardoor en hoe schade wordt veroorzaakt.’ Volgens Bos is het mogelijk daardoor daadwerkelijk de
schadelast omlaag te brengen.

Premie
De premieomzet steeg in 2017 van €262,2 mln naar €281,5 mln. Voor een deel komt de stijging door de overname van de logistiek- en transportportefeuille van het Belgische Vivium. In België nam daardoor de omzet met dertig procent toe.