Wim Koster: Winst ondanks tegenwerking

рVerzekeraars kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. Met enig genoegen zie ik ze hier en daar al dat ze in hun eigen staart bijten.с

Wim Koster meldt dat zijn Alphens intermediairbedrijf in het eerste halfjaar een goed resultaat heeft behaald. En dat “ondanks de loden last van de steeds verslechterende economie en de grote bemoei- en bedilzucht van de overheid en haar diensten.

De krimpende economie komt voor ons het best tot uiting in de vermindering van jaaromzetten en jaarlonen bij de bedrijven. Dit betekent een flinke hap in de verdiensten. Desondanks is het ons langzamerhand wel duidelijk dat wij in staat zijn tóch meer premie te genereren voor verzekeraars. Helaas blijven onze verdiensten daaraan niet naar verhouding. Kort gezegd, de winst wordt opgestreken door verzekeraars die daarmee hun (nieuw opgezette) directe kanalen sponsoren en onze klanten (en ons bedrijf) worden daar natuurlijk niet beter van. Als de klant daar werkelijk centraal zou staan, zou die winst regelrecht ten goede moeten komen van hun verzekerden, onze klanten. Doch niets is minder waar.”

Het professionele intermediair wordt het niet makkelijk gemaakt om een understatement te gebruiken. Koster: “De verzekeringsadviseurs worden tegengewerkt door verzekeraars, AFM en overheid.”

Toch kijkt hij met een positieve blik naar de toekomst en hij verwacht ook de komende jaren goede cijfers te kunnen presenteren aan zijn relaties. “Denk daarbij maar aan de pensioenadvisering vanaf 1 januari 2014. De voortekenen van de ingezette sanering van deze adviessector zijn bij ons al merkbaar omdat wij onze vergunning reeds binnen hebben. Daarbij spelen alle wettelijke veranderingen op dit vlak natuurlijk ook mee.”

Omzet en winst staan bij het intermediair in geen enkele verhouding meer met elkaar:

“Wij verwachten over het hele jaar een beperkte groei en een matige winst, ondanks het feit dat wij dit jaar al bijna € 3 mln meer premie voor verzekeraars genereerden. Onze balanspositie blijft onveranderd sterk, zonder schulden en verplichtingen en een uitstekende verhouding met onze zakelijke en particuliere klanten, helaas minder goed met een deel van onze vaste aanbieders. Maar goed, de wereld verandert en wij veranderen mee. Deze verzekeraars kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. Met enig genoegen zie ik ze hier en daar al dat ze in hun eigen staart bijten. Hopelijk leidt dit tot een nieuw besef dat er samengewerkt moet worden tot meerdere glorie van onze klanten, hun verzekerden.”