Wim Heeres (Adfiz): adviseurs focussen minder op productoplossingen

Steeds meer financieel adviseurs schuiven productoplossingen naar de achtergrond, signaleerde Adfiz-voorzitter Wim Heeres op de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie.

De dienstverlening van deze groep adviseurs bestaat vooral uit financiële planning of uit risicomanagement. Heeres: ‘Ze hebben een feilloos oor en oog voor de ware behoeften van klanten. En bieden een ongekend breed adviesrepertoire.’ Deze beweging ontstaat doordat de digitale mogelijkheden de afstand tussen verzekeraar en consument verkleint en klanten derhalve zelf makkelijker kennis kunnen nemen van het productaanbod van verzekeraars.

Meekijken
Daarbij moet wel de balans worden bewaakt tussen zelfwerkzaamheid en bescherming, vindt Heeres. ‘We hebben daarom met een reeks verzekeraars afgesproken dat het in veel situaties gewoon beter is dat een adviseur meekijkt, meedenkt en mee in de gaten houdt. Voor de klant mag de adviseur daarom nooit meer dan één klik verwijderd zijn.’ Daarnaast onderzoekt Adfiz samen met het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheden en problemen van fintech, door technische efficiëntie te koppelen aan de menselijke waarde.

Omhelzen
Daarnaast ziet Heeres een nog ‘opportunistischer reden’ om de beweging te omhelzen. ‘Want waar robots beter en sneller producten gaan vergelijken en gaan matchen met gemiddelde klantbehoeftes, wordt de waarde van ons mens-adviseurs nog eens extra duidelijk op inleving, doorvragen en luisterend vermogen.’ De Adfiz-voorzitter erkent dat de nieuwe rol voor veel adviseurs een ‘ontdekkingsreis’ is, omdat zij juist goed zijn in de techniek van het verzekeringsvak. Dat neemt niet weg dat Heeres ervan overtuigd zegt te zijn dat deze beweging ‘het meest gaat bijdragen aan onze reputatie’.

Provisie
In zijn toespraak benadrukte Heeres verder dat het intermediair ‘niet gaat meewerken’ aan het voorstel omtrent de provisietransparantie bij schadeverzekeringen. Volgens Heeres is er geen probleem dat hiermee wordt opgelost, verstoort het de verhoudingen in de markt en wordt de dienstverlening uitgehold door een ‘race to the bottom’. Heeres: Ik kan me oprecht niet voorstellen dat er één verzekeraar hier in de zaal zit die, én de waarde van advies onderstreept, én werkelijk achter dit plan staat.’

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.