NVM : Steeds minder huizen te koop

Aanbod te koop staande woningen. © NVM

Makelaarsvereniging NVM heeft het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds het dieptepunt van de crisis minder huizen verkocht, zo’n 6 procent. Het afgelopen kwartaal stonden bijna 60.000 huizen te koop, zo’n 36 procent minder dan een jaar geleden. “Dat vormt, samen met de verder aangescherpte financieringsregels, een extra belemmering voor met name starters op de woningmarkt”, zegt NVM-voorzitter Ger Jaarsma bij de presentatie van de woningmarktcijfers over het afgelopen kwartaal. In 2012 stonden er nog meer dan 175.000 huizen te koop.

De prijzen stegen het afgelopen jaar met 9,1%. Een gemiddelde woning kostte vorig jaar 269.000 euro. Vooral huizen onder de 200.000 euro zijn steeds moeilijker te vinden. Evengoed gaan huizen als warme broodjes over de toonbank, aldus de NVM, bij ruim een kwart van de woningen zelfs boven de vraagprijs. En ze wisselen steeds sneller van eigenaar; het afgelopen kwartaal werd een gemiddelde woning binnen 52 dagen verkocht.

Ko(o)pschuw
Inmiddels is er ook een groep mensen die de aankoop van een huis uitstelt. Het krappe aanbod bij een toenemende vraag, de gestegen prijzen en het moeten overbieden in veel grote steden, hebben volgens Jaarsma consumenten ko(o)pschuw gemaakt. “Ze hebben niet langer zin om in de rij te staan voor een woning en vlak voor de drempel te horen dat die al verkocht is aan een ander.”

Consumenten hadden het afgelopen kwartaal gemiddeld nog maar te kiezen uit 4 woningen. En in oververhitte steden als Utrecht, Amsterdam en Almere was de keuze beperkt tot ongeveer 2 woningen. “Meer nieuwbouw blijft de komende jaren het adagium om de woningmarkt niet verder te laten vastlopen”, zegt Jaarsma. “Ja, er wordt gelukkig meer gebouwd, maar door eerdere jaren met een lage productie krijgen we de achterstand de komende jaren niet weggewerkt.”

Bron: NVM

Klik op de banner en ontvang de wekelijkse Nieuwsbrief van Findinet op proef.