Scildon en TAF twee keer in de prijzen bij Adfiz Prestatie Onderzoek

Scildon en TAF twee keer in de prijzen bij Adfiz Prestatie Onderzoek
© Pixabay

Scildon, De Goudse, TAF, Nh1816 en Regiobank zijn de winnaars in het vernieuwde doorlopende Adfiz Prestatie Onderzoek. De prijzen werden gisteren uitgereikt tijdens de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst. Scildon en TAF vielen zelfs twee keer in de prijzen: Scildon in de categorieën Zakelijk Pensioen en Particulier Lijfrente en TAF in de categorieën Zakelijk Inkomen en Particulier Overlijdensrisico. Niet onvermeld mag blijven dat Nh1816 dit jaar voor de 12e maal op rij als beste schadeverzekeraar in het particuliere segment wordt gezien. Scildon won de prijs voor Zakelijk Pensioen voor de 2e keer (vorig jaar nog als Legal & General) en Particulier Lijfrente voor de 14e keer.

Het onderzoek, uitgevoerd door Tevreden.nl, richt zich op de categorieën Zakelijk Schade, Zakelijk Inkomen, Zakelijk Pensioen, Particulier Schade en Particulier Leven (bestaande uit Lijfrente, Banksparen en ORV).

Performance verbeteren
Het Adfiz Prestatie Onderzoek wil transparant maken welke kwaliteit aanbieders leveren. Het onderzoek geeft doorlopend inzicht in de ervaringen van adviseurs met de prestaties van aanbieders. Doel is een goed vergelijkend inzicht in de performance van verzekeraars te verkrijgen. Met deze inzichten kunnen verzekeraars hun performance verbeteren en daarmee die van de gehele sector.

Dit jaar deelden 1655 onafhankelijk adviseurs 3.551 ervaringen met aanbieders van financiële producten in de zeven genoemde categorieën. De meeste reacties werden dit jaar gegeven over de categorie Particulier Schade (1118 reacties), de minste op Banksparen (161 reacties).

Klantbelang centraal stellen
In 2016 is het onderzoek gestart met beoordeling d.m.v. een rapportcijfer. In 2017 zien we voor de meeste productcategorieën een stijging in overall rapportcijfer: de zakelijke categorieën stegen van een 7,1 in 2016 naar een 7,3 in 2017. De particuliere categorieën van een 7,5 naar een 7,6. In het rapport wordt opgemerkt dat klantbelang centraal stellen bij claimafhandeling, waardeoverdracht en/of uitkeringsproces grote invloed heeft op de hoogte van het rapportcijfer.

Het onderzoek maakt sinds 2016 ook gebruik van de Net Promotor Score: hoe waarschijnlijk is het dat een adviseur de betreffende aanbieder aanbeveelt aan anderen, uitgedrukt in een getal. En door die bril gekeken kan de sector als geheel nog wel iets leren van andere sectoren. De Net Promotor Score categorie Totaal Zakelijk steeg van -5 in 2016 naar 0 nu; die van Totaal Particulier steeg van 13 naar 14. Daarmee zitten ze fors onder bijvoorbeeld de autoschadeherstelbedrijven (NPS 65) en de kinderopvangorganisaties (NPS 45), maar nog boven de energieleveranciers (NPS 0) en de woningcorporaties (NPS -5).

Bron: Adfiz

GEEN REACTIES