Wij van Knab adviseren Knab hypotheekadvies

© Pixabay

Nederlanders op zoek naar een hypotheek met advies zijn in 75% van de gevallen het voordeligst uit bij Knab. Dit meldt Knab naar aanleiding van het onderzoek van MoneyView ‘Breder aanbod: scherpere prijs’ van juli.

Degenen die op zoek zijn naar de goedkoopste hypotheek mét advies, komen in 3 van de 4 onderzochte cases terecht bij een online adviseur, aldus Knab. “Bij al die drie cases was Knab Hypotheken de voordeligste. De offline adviseurs zijn dus duurder. Denk hierbij aan de bekende adviesketens als De Hypotheker en De Hypotheekshop. Ook de grootbanken, de ongebonden intermediair en overige aanbieders scoren op kosten minder goed. In één case loopt het verschil tussen de voordeligste, Knab Hypotheken, en de gemiddelde grootbank op tot bijna € 20.000.”

MoneyView onderzocht de impact van de aanvangskosten (advies-, bemiddelings- en/of distributiekosten) op de totale kosten van de hypotheek gedurende de eerste rentevaste periode, met als peildatum 1 juli 2017. Er zijn 28 distributiepartijen meegenomen. De hypotheekmarkt is duidelijk competitief, blijkt uit het onderzoek, wat ertoe leidt dat de verschillen in totaalkosten tussen veel partijen niet groot zijn.

De Hypotheker en de Hypotheekshop meldden eerder al dat ze het onderzoek te beperkt van opzet vinden. De praktijk laat volgens hen een toename zien van complexere aanvragen, vooral van doorstromers, wat om een op maat gesneden advies vraagt. Dit komt in het onderzoek onvoldoende aan bod, vinden zij.