Orkaanschade hakt erin bij verzekeraars

copyright Pixabay

De schade die de orkanen Harvey, Irma en Maria veroorzaakten, is nu ook terug te zien in de resultaten van verzekeraars.

Dat blijkt uit de cijfers over het derde kwartaal, voor zover die nu zijn gepubliceerd. Bij herverzekeraar Munich Re kwam de schade vanwege de orkanen uit op maar liefst $2,7 mrd, hoewel het totale schadebedrag nog met veel onzekerheden omgeven is, tekent de herverzekeraar daarbij aan. Door deze schade komt Munich Re in het derde kwartaal zwaar in de rode cijfers terecht, met een verlies van circa $ 1,2 mrd. Ook de Amerikaanse herverzekeraar Markel noteerde een dik nettoverlies in het derde kwartaal. Door de orkaanschade van ruim een half miljard dollar, resulteerde een nettoverlies van $260 mln.

De Amerikaans/Zwitserse verzekeraar Chubb noteerde een rampenschade in het derde kwartaal van $1,9 mrd. Behalve de orkaanschade zit in dit bedrag schade door aardbevingen in Mexico. Volgens ceo Evan Greenberg van Chubb wordt 2017 het derde jaar (in de afgelopen twaalf jaar) waar voor de gehele verzekeringsmarkt de schade door natuurrampen boven de $100 mrd uitkomt. Het nettoresultaat in het derde kwartaal duikelde bij de verzekeraar van $1,4 mrd naar een verlies van $70 mln. Later deze week komt het concern AIG met cijfers, waarbij analisten een orkaanschade verwachten van ongeveer $3 mrd.

Verder kregen uiteraard ook de in Bermuda gezetelde verzekeraars het zwaar te verduren. Zo rapporteerde XL Group een orkaanschade van ongeveer $1,5 mrd, Axis Capital een schade van $617 mln en Aspen Insurance een schade van $360 mln.

Bron: Commercial Risk Europe